Verbeteren van de bereikbaarheid is voor VBI en Van Dalen een absolute voorwaarde om te investeren in uitbreiding van bedrijventerrein Looveer. (foto Sjaak Veldkamp)

Verbeteren Looveerweg Huissen stap dichterbij

HUISSEN - Het plan voor ophogen van de Looveerweg lijkt een forse stap dichterbij. Een adviesbureau krijgt van de gemeente opdracht om eind juni advies uit te brengen wat de mogelijkheden zijn om in relatie met de plannen van Rijkswaterstaat voor een betere doorstroming van het Pannerdens Kanaal bij hoog water en het hoogwatervrij maken van de weg. Lingwaard heeft de wens uitgesproken om de weg te verhogen en te verbreden.

Voor het ophogen van de Looveerweg zitten provincie, Rijkswaterstaat, Lingewaard, VBI en Van Dalen aan tafel. Beide bedrijven willen bedrijventerrein Looveer uitbreiden. Liefst gisteren dan vandaag. Lingewaard ziet in de Looveerweg een toeristisch recreatieve route die een belangrijke verbindingsweg is tussen Huissen en Westervoort. Maar nog belangrijker is de druk van VBI en van Dalen die willen uitbreiden.
Vorig jaar stuurde het college een brandbrief naar het Gelderse bestuur omdat er geen schot zit in de gesprekken. Een duidelijk ja of nee is er na ruim twee jaar nog steeds niet, schreef het college. Burgemeester Marianne Schuurmans was de stroperigheid van de gedeputeerden meer dan zat. "Iedereen praat met ons, maar een oplossing komt er niet. Wij willen nu hom of kuit." Schuurmans koos de zijde van VBI met ook een vestiging in Kampen waar uitbreiding wel mogelijk is. Een noodgedwongen vertrek van VBI uit Huissen is rampzalig voor Lingewaard, zei Schuurmans vorig jaar.

Schuurmans zei vorige week dat het college met succes heeft gewerkt aan een goede relatie met provincie en Rijkswaterstaat. Wethouder Johan Sluiter gaat er van uit dat het college nog dit jaar overeenstemming bereikt voor ophoging en verbreding van de weg. Lingewaard heeft hiervoor 1.250.000 euro op de plank liggen.