Presentatie van publicatie over 't Huis te Bemmel veelbelovend

BEMMEL - Omdat 't Huis te Bemmel een particulier bewoond kasteel is, is het bij de meeste inwoners van Lingewaard minder bekend, want je kunt het niet bezoeken. Toch is het kasteel een van de meest originele in Lingewaard. De Doornenburg werd in 1945 totaal verwoest en pas in 1965 van de grond heropgebouwd; de Kinkelenburg is in de oorlog zwaar beschadigd en nadien ingrijpend gerenoveerd; de Brugdijk is totaal gerestaureerd en in een oorspronkelijker staat hersteld.

't Huis te Bemmel liep weliswaar schade op in de oorlog, maar bleef goeddeels intact, hoewel er sprake was van behoorlijk verval. Na de oorlog hield de architect Estourgie zich bezig met het herstel. Hij maakte plannen voor een geweldige 'upgrading' waardoor een indrukwekkend Renaissancistisch gebouw zou zijn ontstaan. Dat ambitieuze plan ging niet door; men beperkte zich tot de aanbouw van de kenmerkende serre.

Naast het feit dat het kasteel niet bezocht kan worden, was het ook maar zeer summier beschreven. Door de publicatie van Maria Loonen met de prachtige foto's van Armand Lamee is nu voorzien in een bron van informatie over het markante kasteel.

Lingewaard had in het verleden veel (circa 20) kastelen en adellijke huizen, waarvan het grootste deel alleen nog voort bestaat in de namen van polders, straten en winkelcentra.

Het Streekmuseum Lingewaard, een virtueel museum dat de het gehele gebied ziet als een groot stuk erfgoed, wil de historie van de mensen en hun werk, de natuur en de gebouwen inzichtelijk maken. Hiertoe geeft het museum publicaties uit.

Met het boekje over 't Huis te Bemmel start een serie over kastelen en adellijke huizen in Lingewaard. Dit eerste deel is prachtig gedocumenteerd, met tekeningen van de restauratie, met reconstructietekeningen van de oorspronkelijke situatie toen het kasteel in Gelre een belangrijke politiek rol speelde.

Het eerste exemplaar is aangeboden aan Joep Ratering Arntz, de huidige bewoner van het kasteel, dat kortgeleden een provinciale subsidie van 400.000 euro ontving voor de restauratie.

Door vele subsidies kon de prijs van de publicatie laag gehouden worden. Een veelbelovend eerste deel van een boeiende serie beschrijvingen, dat vanaf maandag 10 juli in de winkels ligt voor 7,50 euro.