Bloemrijke akkerranden: een mooie en nuttige omlijsting van boerenland

BETUWE - Ook dit voorjaar worden en net als in voorgaande jaren in LIngewaard en Overbetuwe weer bloemrijke akkerranden ingezaaid.

Dit initiatief van boeren in samenwerking met de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe is weer van start gegaan. De akkerbouwers en veeboeren hebben met hun machines de laatste weken weer stroken van vier meter en breder ingezaaid aan de randen van percelen bieten graan en maïs.

Doel is om met mengsels van bloemen- en kruidenzaden meer biodiversiteit te ontwikkelen. Dit is niet alleen nuttig voor de insecten en bijen maar ook om de natuurlijke vijanden van de gewassen de pas af te snijden. Door natuurlijke vijanden meer leefruimte te geven. Ook geeft het extra voedsel waar de akkervogels zoals de patrijs weer van kunnen profiteren. Boeren en tuinders van de land- en tuinbouworganisatie LTO-afdeling Oost Betuwe zijn blij met de financiële steun van uit de gemeenten nu de de subsidie van de provincie dit jaar is opgedroogd. Hopelijk kunnen burgers en buitenlui in de loop van de zomer weer volop gaan genieten van de bloemrijke versiering van onze percelen en zijn de bijen en patrijzen er mee in hun sas.