De Zandse Kerk, plus Uitvaartcentrum en Pastorie. (foto: N. Hubers)
De Zandse Kerk, plus Uitvaartcentrum en Pastorie. (foto: N. Hubers) Foto:

Activiteiten in Zandse Kerk afgelast

maandag 6 april 2020 19:30

De Inspiratiemiddag ‘Samen naar een dementievriendelijke gemeenschap’ op 21 maart  en de feestelijke opening van het eerste Alzheimer Café in Lingewaard op 6 april komen te vervallen, mede om meer kwetsbare bezoekers te beschermen. Deze activiteiten zullen verschoven worden naar september.

HUISSEN - Stichting de Zandse Kerk heeft subsidie ontvangen van de Gemeente Lingewaard voor een inspiratiemiddag over dementie, het opzetten van een Alzheimer Café en een Dementienet. De Stichting doet dit samen met : Buurtzorg, RijnWaal, STMR, Zinzia en ondersteuning van Spectrum (Leefbaarheidsalliantie Gelderland) en SWL.

Een op de vijf mensen krijgt dementie. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Daarom is een goede voorbereiding op de toekomst van belang.

Iedereen is dan ook welkom op de inspiratiemiddag over dementie op zaterdag 21 maart van 14:30 tot 17:00 uur in de Zandse Kerk, Van Wijkstraat 33, Huissen. De kerk is open vanaf 14:00 uur. De toegang is gratis. Doel is: informatie geven over dementie en de behoeften en wensen van de bewoners in kaart brengen. Wethouder Aart Slob vertelt over het gemeentebeleid ‘Dementievriendelijk Lingewaard’. Gevolgd door een monoloog over de worsteling van een mantelzorger.

Daarna is er een korte introductie van het Alzheimer Café en het Dementienet. Aansluitend krijgen de bezoekers meer inzicht in wat dementie betekent met de interactieve workshop ‘omgaan met dementie’. Tot slot is er alle ruimte om vragen te stellen en kennis te maken met onder andere genoemde zorgorganisaties.

Eerste Alzheimer Café in Lingewaard
Maandagavond 6 april is de aftrap van het Alzheimer Café in de Zandse Kerk van 19:30 uur tot 21:30 uur. De kerk is open vanaf 19:00 uur. Het Alzheimer Café is een ontmoetingsplek waar mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden samenkomen voor informatie en contact met lotgenoten.