'Geef licht'

zondag 15 december 2019 10:00

HUISSEN - Jaarlijks kiest de PKN voor Advent een thema dat in veel kerken gedeeld wordt. Ook in Huissen sluiten we hierbij aan. “Geef licht”. Een prachtig thema: kort, krachtig en inspirerend. Ieder jaar sturen we een Adventsbrief naar onze partnergemeente in Brandenburg (DE).

Het thema van deze brief sluit aan bij ‘Geef licht’. Licht is voor ons verbonden met ons partnerschap. Het geeft licht en warmte waar we blijvend dankbaar voor zijn. Het licht van vriendschap, van mensen die naar elkaar omzien.

In de Adventstijd staat het Bijbelverhaal van de profeet Micha centraal. “Er is jou, mens, gezegd wat goed is. Je weet wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God” (Micha 6:8). Hiermee zitten we midden in het leven. Dat wij zo voor God en elkaar licht mogen zijn. Verder wordt in de Adventsbrief gedenken rondom 75 jaar bevrijding genoemd. Vrijheid is een warm en kostbaar licht!

Dit jaar gedenken we ook dat het 30 jaar geleden is dat de muur is gevallen. “Wie kaarsen draagt, kan geen stenen gooien”, was het begin van deze vreedzame revolutie. Of met woorden van een Afrikaans spreekwoord: “wijzen bouwen bruggen, dwazen bouwen muren”. Geef licht door in het licht te blijven geloven en te volharden. Wij wensen elkaar veel licht toe voor het komende jaar. En vriendschap, vertrouwen, moed en liefde. Namens de Brandenburg werkgroep, Ada van Arkel.

Kerkdienst Protestantse Gemeente Huissen, zondag 15 december, 3e advent, 10.00 uur, ds. Matthijs Glastra. Vrijdagmiddaginloop van 14-16 uur.