Vier bomen hebben vorig jaar onverwacht voor aanvullend overleg gezorgd. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

College kiest voor afwijken van regelgeving APV

HUISSEN – Bij de start van de aanleg van twee padelbanen heeft Tennisvereniging Huissen gemerkt dat vier bomen op grondgebied van Lingewaard gruwelijk in de weg staan. Hoewel het afwijkt van de bestaande regelgeving in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), heeft het college toch ingestemd met het verlenen van een kapvergunning.

Padel is een mix van tennis en squash en wordt gespeeld met vier personen op een padelbaan omringd door wanden, dei onderdeel zijn van het spel.

Vorig jaar januari heeft de gemeente toestemming verleend voor aanleg. Bij aanvang van de werkzaamheden bleken de beide padelbanen hinder te kunnen ondervinden van overhangende takken. Volgens TV Huissen gaat het om de veiligheid van spelers. Op de baan zou bladval en afbrekende takken een gevaar opleveren. Ook zou wortelvorming eventuele schade kunnen opleveren aan de padelbanen.

Het college erkent dat door het verlenen van een kapvergunning een precedentwerking kan ontstaan. Nu ze vorig jaar met de aanleg ingestemd hebben, lijkt de gemeente zelf een probleem te hebben. Blijven staan is geen optie. Want de banen kunnen schade toebrengen aan de wortels waardoor de kans groot is dat de vier bomen van de gemeente het niet overleven. Het verlies aan groen zal door de vereniging gecompenseerd moeten worden. TV Huissen heeft voorgesteld om de achterkant van het terrein groen in te richten en meerdere bomen aan te planten. Het streven is om de banen vóór 21 maart in gebruik te nemen.