Stefan Emons (midden) van RKSV Driel heeft het felbegeerde ARAG Fair Play certificaat uit handen van Kevin Blom ontvangen. Links: E. Franken (ARAG).

Enige Overbetuwse club met ARAG Fair Play certificaat Kevin Blom ziet; arbitrage bij RKSV Driel goed

DRIEL - RKSV Driel heeft afgelopen zaterdag het zogeheten ARAG Fair Play certificaat ontvangen. Topscheidsrechter Kevin Blom was daarvoor reikte het document uit. De voetbalclub is daarmee de enige in de (Over)Betuwe. Het toont dat het met het arbitragebeleid binnen de dorpsvereniging goed is.

De uitreiking afgelopen zaterdagochtend in het clubhuis van RKSV Driel is de kroon op het werk voor Stefan Emons, die scheidsrechtercoördinator is. Hij is al anderhalf jaar geleden aan de slag gegaan om het certificaat aan te vragen. De vereniging, waarvan het vlaggenschip uitkomt in de derde klasse D West, moest daarvoor voldoen aan een groot aantal richtlijnen, vastgelegd door zowel KNVB als (sponsor) ARAG, onderneming in rechtsbijstand. Als hieraan voldaan zou worden kan Driel aantonen dat het met beleid op het gebied van arbitrage in orde is.Daarvoor moest in ieder geval eerst een goed en vooral duidelijk arbitrageplan geschreven worden. Nogal een uitdaging, want als kleine dorpsclub (ca. 590 leden) was er een dergelijk plan gewoonweg niet. Maar Emons en anderen pakten de handschoen op en na een half jaar lag er 'al' een conceptbeleidsplan. Na enige tijd werd dit goedgekeurd door de KNVB.

Een andere richtlijn waaraan voldaan moest worden was het diplomeren van de eigen scheidsrechters. Ook dat lukte, want inmiddels is op een enkeling na iedereen gediplomeerd. Daardoor kunnen bijna alle wedstrijden van zowel jeugd- als seniorenteams worden voorzien van een gecertifieerde arbiter! Voor de duels van de allerjongsten (lees: O8-, O9- en O10-teams) worden er zogeheten spelbegeleiders ingezet. Zij moeten het al aanwezige spelplezier verder verhogen.
Voor startende scheidsrechters heeft Driel een opgeleide scheidsrechter begeleider in huis. Ook heeft de club voor deze scheidsrechters kleding beschikbaar gesteld zodat zij in een 'professioneel' tenue de wedstrijd kunnen leiden.

Grondlegger

De aanvraag van het ARAG Fair Play certificaat leverde mooie bij-effecten op. Driel werd onder andere grondlegger van een breed regionaal scheidsrechterscoördinatoren overleg, inmiddels SVVA Gelderland-Midden (Samenwerkingsverband Verenigingsarbitrage Gelderland-Midden) genaamd. In dit samenwerkingsverband zitten tot nu toe 15 verenigingen, en deze overleggen maandelijks over allerlei zaken binnen de verenigingen aangaande arbitrage. Ook verlopen via de SVVA onderlinge uitwisselingen van scheidsrechters.

Emons was zaterdag zichtbaar in zijn nopjes toen hij van de topscheidsrechter Kevin Blom het zo vurig gewenste certificaat uitgereikt kreeg, het 91ste exemplaar in Nederland overigens: ,,Het heeft ons ruim anderhalf jaar gekost om het certificaat te mogen ontvangen. Het heeft veel bloed, zweet en tranen gekost om dit voor elkaar te krijgen, maar gelukkig hebben we nu ook de goedkeuring van de KNVB. Zij hebben ons hier goed in begeleid, maar ook het vertrouwen van het bestuur van de vereniging heeft hieraan bijgedragen. Ik ben blij dat we ons als eerste vereniging in de gemeente Overbetuwe mogen certificeren met het ARAG Fair Play certificaat.'' Blom gaf tenslotte ook nog een, volgens Emons, leerzame presentatie over arbitrage.