Van dorpsschool tot dorpshuis (deel 1)

ANGEREN - Wat begon met een idee om de oude lagere school in Angeren om te bouwen tot een 'gemeenschapshuis' is nu na 50 jaar een mooi dorpshuis, de spil van het dorp. In 1961, toen de oude r.k.-school niet langer in gebruik was, was het de toenmalige burgemeester Van Elk die vond dat het ten dienste van de gemeenschap moest komen als een verenigingsgebouw.

Enkele enthousiaste initiatiefnemers organiseerden in het voorjaar van 1961 een informatiebijeenkomst. Hoewel er vanuit de Gemeente, Provincie en het Rijk steun was, was de reactie van de Angerse bevolking erg terughoudend. Kort gezegd, men zag het niet zo zitten.
Het plan bleef smeulen en het actiecomité 'Dorpshuis Angeren' werd opgericht. Om aan geld te komen werd in 1964 het Betuwe Festival gehouden, vier dagen lang feest. Een fancy fair, een grote expositie over de streek rond Angeren en een amusements- en showprogramma waar naast de lokale muziekgezelschappen ook het landelijk bekende zangduo De Selvera's en zangeres Imca Marina kwamen optreden. En hoewel het weer niet meewerkte was het festival een groot succes en bleef er een flink bedrag over voor het dorpshuis. Vanwege dit succes werd het Betuwe Festival nog jarenlang georganiseerd. Daarbij traden op onder andere Rob de Nijs, De Lords, Shirley, Trea Dobs en Ronny Tober.

De plannen werden steeds concreter en werd er besloten om geheel nieuw te bouwen bij de nieuwe lagere school op De Poel. Na de jarenlange voorbereiding werd in 1969 de bouw gestart, toen door de Betuwe Festivals en de gemeente er genoeg geld was om door te gaan. Vijftig jaar geleden, op 21 november 1970 werd het Dorpshuis officieel geopend. Daarmee kreeg Angeren haar dorpshuis. Benieuwd naar het vervolg? Deel 2 leest u volgende week in Hét Gemeente Nieuws.