Logo gemeentenieuwsonline.nl
Het Raadhuisplein is als een 'litteken in de ruimtelijke structuur'. (foto: Sjaak Veldkamp)
Het Raadhuisplein is als een 'litteken in de ruimtelijke structuur'. (foto: Sjaak Veldkamp) (Foto: sjaak veldkamp)

Discussie parkeren Centrum Huissen sleept zich voort

HUISSEN - De herontwikkeling van de Aloysiuslocatie zet het stadje weer op scherp. Het college ziet stilletjes het liefst zo weinig mogelijk geparkeerd blik in het centrum. Het Raadhuisplein moet een kwaliteitsslag krijgen. Ondernemers waarschuwen dat de parkeerdruk zal toenemen en het winkelend publiek in Huissen afneemt. De politiek buigt zich weer over de materie.

Voor de Aloysiuslocatie wordt een plan uitgewerkt voor circa zeventig woningen met een parkeernorm van 1,3. Daarnaast moet het oerlelijke Raadhuisplein op de schop. Plannenmakers ervaren de huidige parkeerplaats als een 'litteken in de ruimtelijke structuur'. Een parkeerterrein op korte loopafstand, dat geen aantrekkelijke uitnodigende toegang is tot het winkelgebied.

De oplossing is het Raadhuisplein om te zetten naar een uitnodigend groen verblijfsplein dat de verbinding vormt met de Aloysiuslocatie, het klooster en de kerk. "Hierdoor kan één grote kwaliteitsslag worden gemaakt." In de praktijk betekent dat meer groen is en minder auto's. Volgens onderzoek heeft het gebied behoefte aan 119 parkeerplaatsen. Te weinig, vinden leden van Ondernemersvereniging Huissen.

Volgens voorzitter Henk van Eimeren gaat het aanpassen van het Raadhuisplein ten kosten van de bereikbaarheid van het centrum. "Leuk vasthouden aan richtlijnen en normen maar kijk gewoon naar het gedrag van de consument. Als deze 200 meter verder moet lopen zullen ze uitwijken naar Kronenburg. Hierdoor zal er nog meer afvloeiing plaatsvinden in het centrum van Huissen." Donderdag staat het parkeren op de politiek agenda. Van Eimeren prent de raad in dat ze niet alleen rekening moeten houden met at de consument mooi vind, maar ook naar hun gedrag. "Als men te veel moeite moet doen om bij een winkel te komen kiest men tegenwoordig vaak voor de eenvoudige oplossing. zoals internet of ander winkellocaties." 200 meter is geen gewenning, maar wegjagen van de consument, stelt Van Eimeren.

Meer berichten