(foto: Sjaak Veldkamp)
(foto: Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak Veldkamp

Kasteel Doornenburg start groot onderhoud en verbouwing

DOORNENBURG - Bouwhekken en containers hebben bezit genomen van Kasteel Doornenburg. Een teken dat het jaar van groot onderhoud en verbouwing van start is gegaan. Naar verwachting is de laatste klus rond de jaarwisseling afgerond.

Een megaklus die niet aan het oog van de bezoeker onttrokken kan worden, zegt voorzitter Menno Tillema. “Wij doen er alles aan om onze gasten toch zo veel mogelijk van het kasteel te kunnen laten genieten. Maar het is noodzakelijk. Wij zijn het aan onze volgende generatie verplicht om De Doornenburg als rijksmonument goed te onderhouden. Ook de exploitatie is van belang. Daarom komt er een bed & breakfast.”

Dijkhof Bouw uit Klarenbeek begint eind deze maand met de verbouwing van de woning, de verdieping van het bouwhuis en de veeschuur. Eerst is de woning aan de beurt. De eerste verdieping wordt verbouwd tot een bed & breakfast met vijf kamers. De uitwerking van de plannen en de begeleiding van de uitvoering wordt door GAJ | VBW Architecten uit Arnhem uitgevoerd.

Kasteel Doornenburg is een toeristische trekpleister. Er worden talrijke evenementen georganiseerd. Tijdens de bouw zullen de activiteiten op het kasteel zoveel mogelijk doorgang vinden; zodanig dat de bezoeker zo min mogelijk hinder ondervindt. De veeschuur wordt verbouwd tot bezoekersruimte, kassa, winkel, kantoor en vergaderruimte. De werkzaamheden zijn mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, Rijksoverheid, stichting Alexander van Heek, eigen middelen kasteel en de initiatiefnemers van B&B. Verder kan het kasteel rekenen op draagvlak en hulp vanuit de gemeente Lingewaard.

(foto: Sjaak Veldkamp)