Vlechtheg met kasteel op achtergrond. (foto: Hans van Berlo)

Vlechtheg Kasteel Doornenburg voltooid!

DOORNENBURG - In onze gemeente is de heggenvlechtbrigade van Lingewaard Natuurlijk gedurende de laatste drie winters op meerdere zaterdagen actief geweest met het vlechten van de struweelheg van ongeveer tweehonderd meter lengte tussen de Rijnstraat en het weiland bij Kasteel Doornenburg.

De heg had bijzonder veel achterstallig onderhoud en stond op de nominatie om in het voorjaar van 2018 gerooid te worden om het zicht op het kasteel te verbeteren. Door de heg in fasen te vlechten is deze gered, is het zicht op het kasteel veel beter geworden en is er een stuk erfgoed en cultuurhistorie aan het kasteel toegevoegd.

In vroegere tijden (voor de introductie van het prikkeldraad) diende de vlechtheggen als veekering en moesten schapen en zelfs runderen tegen kunnen houden! Heggenvlechten is een prachtig eeuwenoud boerenambacht dat tot zo’n honderd jaar geleden nog volop in Nederland en Europa werd beoefend.

Gemiddeld zijn er binnen de gemeente elke keer tussen de vijf en tien vlechters actief met dit prachtige ambacht. Met de prachtige koeien van het Lankenvelderras op de achtergrond, is de heg een juweel in het landschap bij het kasteel, mag vastgesteld worden.

"Ook in de volgende winterperiode 2020/2021 gaat de brigade weer aan de slag in de gemeente Lingewaard nieuwe deelnemers en geïnteresseerden zijn altijd welkom", laat Hans van Berlo weten.(heggen@lingewaardnatuurlijk.nl / 06 47391233)