De ontkiemende goudsbloemen laten zich al zien. (foto: Jan in 't Hout)
De ontkiemende goudsbloemen laten zich al zien. (foto: Jan in 't Hout) Foto: jan in 't Hout

Herdenkingsmomenten worden verruimd in tijd

HUISSEN - "Vorige week hebben we u via Het Gemeente Nieuws bericht wat de gevolgen zijn voor lopende WO II-projecten. Het is volkomen terecht dat passende maatregelen worden genomen om het gevaarlijke om zich heen grijpende virus te bestrijden."

2019 en 2020 zijn herdenkingsjaren in het kader van 75 jaar na Market Garden en '75 jaar vrijheid'. De vaak onder de koepel van Gelderland Herdenkt ontwikkelde initiatieven hebben in 2019 geleid tot een grote verscheidenheid aan activiteiten. De vijfde mei zou de datum van afsluiten van dit project moeten worden.

Menigeen in de Betuwe vond daarbij dat de terugkeer van de burgers in het Niemandsland in 1945 er dan wat bekaaid af zou komen. 75 jaar geleden waren namelijk tot ver in mei de vaak vernielde straten leeg en verbleven er slechts kwartiermakers om de komst van de burgers voor te bereiden.

Volkomen terecht worden nu maatregelen genomen die gericht zijn op het bestrijden van het coronavirus. Soms lees je over een parallel met de oorlog, toen ook noodmaatregelen golden en er ook een versterkte saamhorigheid was.Voorlopig gelden nu - 24 maart - de maatregelen van de overheid tot 1 juni.

De Exodustocht op 27 juni (die buiten het project Gelderland Herdenkt valt) zou een moment kunnen zijn dat dat de vaak individuele wandelaar deel kan nemen. De intentie is om bij groen licht deze activiteit door te laten gaan in sobere en ingetogen vorm.

"We blijven de berichtgeving volgen en de regelgeving is leidend. De provincie heeft overigens aangegeven dat lopende projecten tot begin 2021 de gelegenheid krijgen te worden uitgevoerd. Kijk ook op www.exodushuissen.nl."