Canisius Wilhelmina Ziekenhuis introduceert digitale coronacheck

NIJMEGEN - Mensen in regio Nijmegen en omstreken kunnen via een digitale coronacheck laten monitoren of hun klachten mogelijk worden veroorzaakt door het coronavirus. Hiermee willen we mensen een veilig gevoel geven en de druk op de zorg verlichten. ‘Dit is een belangrijke innovatie om op een nieuwe manier de corona-pandemie te lijf te gaan, naast alle meer conventionele maatregelen’, zegt bestuursvoorzitter Ale Houtsma.

Wie zich aanmeldt voor de app beantwoordt elke dag vragen over hoesten, koorts, verkoudheid, keelpijn en kortademigheid. Een medisch team beoordeelt deze gegevens en reageert terug. Afhankelijk van de ernst van de klachten is dat via een telefoontje met advies en instructies binnen 24 uur of binnen 48 uur met een berichtje via de app. Wie gebeld wil worden, kan dat aangeven in de app. Als iemand het advies krijgt om contact op te nemen met een zorgverleners, dan moet dat volgens de regionaal geldende afspraken van de huisartsen. Zo is ook afgestemd met de huisartsen.

Deze app is geen vervanging van reguliere zorg of spoedhulp. Wie ernstig ziek is of een spoedvraag heeft die niet kan wachten, moet zelf contact opnemen met de huisarts.

Hoe kom ik aan de app?
De app is bedoeld voor mensen in de gemeenten Nijmegen, Berg en Dal, Beuningen, Wijchen, Druten, West Maas en Waal, Heumen, Mook en Middelaar, Elst, Lingewaard, Overbetuwe, Grave, Cuijk, Mill, St. Hubert, Boxmeer en omliggende gemeenten. Om de app te gebruiken, is het niet nodig om patiënt van CWZ te zijn.

Gebruikers moeten 18 jaar of ouder zijn, een koortsthermometer hebben en een smartphone of tablet hebben met Android versie 7 of hoger of Apple versie iOS12 of hoger.

Op www.cwz.nl/coronacheck staat informatie over aanmelden en downloaden van de OLVG coronacheck. Mensen kunnen zich nu al opgeven via een wachtlijst. Zodra de app de lucht in gaat, krijgen zij bericht. Dat zal in de komende dagen zijn.

Eerder in Amsterdam, nu ook in Nijmegen
De afgelopen weken hebben OLVG in Amsterdam en het bedrijf Luscii de app ontwikkeld. Dankzij de ondersteuning van het team in OLVG hebben CWZ en Luscii de app in enkele dagen geschikt gemaakt om ook in de regio Nijmegen te kunnen gebruiken. OLVG lanceerde de app vorige week als eerste, CWZ is het tweede ziekenhuis dat via de app mensen monitort en ondersteunt.

Verschil OLVG coronacheck en de digitale check
De OLVG coronacheck is bedoeld om thuis mogelijke coronaklachten in de gaten te houden. Deze app is anders dan de digitale check die CWZ eerder ontwikkelde en die via de website van CWZ is te raadplegen. De digitale check beoordeelt of mensen naar CWZ kunnen komen voor een afspraak of bezoek of dat ze thuis moeten blijven. Deze digitale check is in drie weken zo’n 15.000 keer geraadpleegd.