Morgengebed

HUISSEN - Een lege kerkzaal. Het zonlicht schijnt naar binnen. Verspreid over de ruimte zitten we met drie ambtsdragers wat onwennig met liturgie en liedboek in de hand. Een morgengebed in plaats van een kerkdienst.

De klok luidt, Matthijs Glastra stapt in toga op de lezenaar. Zo ben je verbonden met iedereen die niet lijfelijk aanwezig is. En dan… Zingen we wel mee, zingen we niet mee. Is het acceptabel dat we ondanks de 1,5 m afstand in de kerk zijn? Hoe lang gaat dit duren? Is het voor de luisteraars net zo indrukwekkend als het voor ons is?

De Stille Week voor Pasen en Paasmorgen is zo mogelijk nog indrukwekkender. En bijna voel je je bevoorrecht dat je er wel bij kan zijn. Een indrukwekkende en ontroerende ervaring. Je weet je verbonden met elkaar ondanks dat je niet allemaal samen kunt komen. Hartverwarmend en indringend de woorden over Jona, Bonhoeffer, Jezus. En ook als je thuis via de kerkomroep luistert naar het morgengebed voelt het anders. Alsof de verhalen en gedachten nog sterker binnen komen en blijven hangen.

Zo kunnen we ook kerk en gemeente zijn. Elkaar op afstand begroeten en ontmoeten. Ook zonder het gebouw verbindt samen geloven (Marja Huson-ter Avest, scriba).

Morgengebed Protestantse Gemeente Huissen via kerkomroep, zondag 17 mei 2020, 10.00 uur, ds. Matthijs Glastra.