Groter dan mijn hart

HUISSEN - De zondagse vieringen zijn weer opengesteld. Met aftrek van het aantal mensen dat die zondag dienst doet: predikant, organist, koster, ouderling en/of diaken en zangers, maximaal 22. Dat is niet direct een symbolisch Bijbels getal. Net zo min als het hele rekenmodel van aanmelden, voorschriften, afstand houden, niet of volgens strikte regels zeer beperkte zingen en geen koffie niet-bijbels is. Zo is de gemeente niet bedoeld.

Dan wordt het steeds leuker om thuis kerk-te-zijn: wél zingen, hard, vals en diep uit het hart; wél een kopje koffie, met iets lekkers erbij. ’Pas maar op Matthijs, straks komen ze niet meer terug.’ Als dat zo is dan moeten we de deuren nog verder open zetten: mensen buiten dat kerkgebouw ontmoeten. Dan nemen we deze ervaringen écht mee op weg naar de toekomst. En zijn we ons deze maanden heel erg bewust geworden van de kracht van een gemeente: het gaat er niet allereerst om dat we de deuren van het kerkgebouw open zetten, maar dat ik de deuren van mijn eigen leven open kan zetten voor de anderen die ik ontmoet.

Een kerkgebouw is nodig. Omdat ik plekken nodig heb in mijn leven waar ik de deur niet op een kiertje hoef te zetten. Voorzichtig, de rem erop, houd een beetje afstand, maar mag openen wat verborgen is, mysterie, wat mij vreugde schenkt en verdrietig maakt, mijn verlangens en angsten. God, omdat jij er bent, groter dan mijn hart. Ja, dat voel ik in de kerk (Matthijs Glastra).

Protestantse Gemeente Huissen. Morgengebed 26 juli, 10.00 uur, ds. Dick Kruyt, emeritus. Te beluisteren via www.kerkomroep.nl. Reserveren via aanmelden@pknhuissen.nl.