Plaatsen monument Angeren. (foto: Ben Otters)

Voor gesneuvelde geallieerde vliegtuigbemanningsleden Blijvend eerbetoon in Angeren

ANGEREN - Het oorlogsmonument ‘De Bevrijdingsboom' is in Angeren de afgelopen week geplaatst. Het monument is bedoeld om de negentien in en rond Lingewaard / Angeren gesneuvelde vliegtuigbemanningsleden blijvend te gedenken en te bedanken.

De onthulling zou 5 mei plaatsvinden, maar moest vanwege de corona-omstandigheden worden uitgesteld. De organisatoren (WaBo research WO2 en Historische Kring Angeren) wilden het monument niet een jaar lang onzichtbaar in de opslag laten staan, vandaar dat de plaatsing vervroegd heeft plaatsgevonden. “Het dorp, de gemeente en bovenal de gesneuvelden verdienen dit monument”, aldus mede-initiatiefnemer Ton van Bon.

Na negen jaren van voorbereiding om onder andere de betaalbaarheid te regelen, kwam het ontwerp uit handen van Frits Bouwman. Frits, geboren en getogen in Angeren, heeft het monument in de vorm van een boom gemaakt, met in de kruin een uitgesneden neerstortend vliegtuig. De boom stelt de Betuwse boomgaarden voor. De jonge groene uitlopers op de boom zijn het symbool van hoop en wederopbouw. Een tijd die voor de Angernaren volgde na de evacuatie en beëindiging van de oorlog. Het monument bij de Coop is een aanvulling op de muurplaquette waarin de namen van de negentien gesneuvelden zijn gegraveerd.

De realisatie van de herdenkingsboom werd mede mogelijk gemaakt door de steun van ‘Gelderland - Rivierenland herdenkt’, de gemeente Lingewaard, platform Angeren. De boom, is gemaakt van cortenstaal, is in totaal 4,80 meter hoog, heeft een stamhoogte van 2,32 meter en een kruinbreedte van 3,82 meter. Angeren is een uniek monument rijker.