Kleine momentjes

HUISSEN - Het zijn vaak niet de grootse gebaren, maar de kleine momentjes die ons leven zin geven. Kleine ontmoetingen op straat, een kopje koffie, even iets afgeven, de pauze in een gespreksgroep, een blik die gewisseld - een glimlach die gezien - een klein berichtje dat even terzijde gedeeld wordt.

Zomaar, even. Dat hebben we nodig om elkaar niet kwijt te raken. Sociologen hebben het wel eens over de ‘kleine derde plekken.’ Naast de eerste levenscirkel van huis/privé en de tweede van werk hebben mensen behoefte aan informele ontmoetingsplekken zoals een terras, sportkantine, het kletsen op het schoolplein, café.

Plekken en momenten waar je zomaar - terloops, ongepland, terzijde - de wereld doorneemt, wat er wél en niet deugt, heb jij het al gehoord, een beslissing of gebeuren waar je wat mee in je maag zit. Plekken waar er even tijd is voor de ander. Die sociologen wijzen daarbij ook naar (informele) kerkgroepen, dichtbij het alledaagse leven van elkaar. Plekken om de ander en jezelf te vinden. Plekken om elkaar en het leven niet kwijt te raken (ds. Matthijs Glastra).

Protestantse Gemeente Huissen, morgengebed zondag 9 augustus 10.00 uur, ds. Lauro van Weijen, Nijverdal. Via aanmelden@pknhuissen.nl kun je je opgeven. De viering is rechtstreeks of later te beluisteren via kerkomroep.nl, kies voor Protestantse Gemeente Huissen.