Pilgrimstraat midden jaren '60 vorige eeuw. (foto: André Hendriksen)

Een bijzondere straat in Huissen

HUISSEN - De Pilgrimstraat is gelegen in de wijk Johannahoeve en na de jaren vijftig van de twintigste eeuw aangelegd. Het gemeentebestuur had daarbij zo haar eigen ideeën over de aanleg en inrichting van die straat. En dat gold zeker ook voor wie er zouden mogen komen wonen.

We lezen erover in het jongste nummer van Mededelingen, het tijdschrift van de Historische Kring Huessen. De Pilmgrimstraat, eerder was de naam Rederijkerstraat bedacht, kreeg officieel haar naam in 1954.

Niet iedereen mocht er bouwen. De eerste dertien woningen waren bedoeld voor gewone handarbeiders, die zelf een huis wilden (laten) bouwen. Het liefst werknemers met veel spaarzin. Het leek wel alsof de notabelen de gewone man wilden laten zien wat de arbeidende klasse wel allemaal zou kunnen bereiken.

Verder lezen we een artikel over burgemeesters van Huissen, die ook in Huissen geboren zijn. Aanleiding is het feit dat de nieuwe burgemeester van Lingewaard, mevrouw Nelly Kalfs, in Huissen geboren is!

“Geen bank of stoel. Problemen in het achttiende-eeuwse Huissen”. We zien hoe bestuurders meer bezig waren met onderling ruzie maken dan met het bestrijden van de grote armoe onder de bevolking.

In Mededelingen staan verder onder andere een column van Joop Brons en artikelen over Wo2 op Het Zand, bruidsjurk van parachutestof, buurtvereniging ’t Klaphek en een bijzonder vaasje.

Leden krijgen Mededelingen een dezer dagen in de bus. Een los exemplaar kan, tegen betaling, verkregen worden aan de balie van stadsmuseum Hof van Hessen aan de Vierakkerstraat 39 in Huissen.