De opening werd verricht door Gerard Janssen als vrijwilliger bij de museale werkgroep. (foto: Sjaak Veldkamp)

Kasteel Doornenburg trots op expositie Floriszolder 2.0

DOORNENBURG - Kasteel Doornenburg heeft de expositie over de geschiedenis van de tv-serie Floris grondig vernieuwd. Na maanden van vrijwilligerswerk is ‘Floriszolder 2.0’ voor het publiek door corona met mondjesmaat toegankelijk.

De bescheiden opening was coronaproof. Dankzij subsidie van de provincie Gelderland, Prins Bernhard Cultuurfonds en de gemeente Lingewaard is het project financieel mogelijk gemaakt. De expositie gaat terug naar 1968 toen het kasteel voor een groot deel de filmset voor de tv serie Floris, met in de hoofdrol Rutger Hauer als Floris van Rosemond en Jos Bergman als Sindala.

Bas van Lingen die Floriszolder 2.0 heeft ontworpen: "Het is hedendaags en ruimtelijker van opzet. De magische sfeer rond de magiër heeft hij graag terug laten komen, legt hij uit. Van Lingen is educator en projectleider voor De Bastei in Nijmegen."De kasteelvrijwilligers hebben het boven verwachting in de praktijk gebracht", zegt hij.
Toerismewethouder Theo Jansen liet na de opening zijn wauw reactie horen. De heerlijke nostalgie erkent hij. Vooral foto’s van de tv-opname en levendig uitziende pestdokters. Doet denken aan corona en de toekomst van Kasteel Doornenburg. Janssen zegt dat het de volle aandacht heeft van het college van B&W. Er is nauw contact met het kasteelbestuur. “Het kasteel zie ik als één van de parels van Lingewaard. Als wij financieel moeten bijspringen laat het college dit mooie kasteel echt niet vallen.” Hij gaat naar huis met nostalgische zwartwit foto’s van tv-opnames, vastgelegd op zijn telefoon.