De locatie Schoolstraat is de jongste poot die stamt uit begin jaren zestig. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

ICK De Vonkenmorgen in Gendt krijgt nieuwbouw op één locatie

GENDT – Gendt gaat tijden tegemoet waarvan het product, locatie en kosten nog onduidelijk zijn. De spil vormt IKC De Vonkenmorgen met ruim 350 leerlingen. Het college heeft de knoop doorgehakt. Het is de bedoeling om in 2013 met nieuwbouw te kunnen starten. Hun panden gaan tegen de vlakte. Het vastgeklonken deel van IKC De Tichelaar aan de Nijmeegsestraat blijft echter staan. De bouwlocatie wordt wellicht Vleumingen ll of de Staatsliedenbuurt. In het tweede kwartaal dit jaar komt er duidelijkheid.

Begin 2019 heeft de gemeenteraad besloten om tot 2023 de vier meest urgente schoolgebouwen van Lingewaard aan te pakken. Het was nog onzeker of het oudste schoolgebouw van Lingewaard over zou kunnen tot nieuwbouw. Momenteel zijn kinderen op twee onderwijslocaties gehuisvest. Als IKC biedt De Vonkenmorgen ook opvang vanaf vier weken en buitenschoolse opvang.

Met het collegebesluit is een streep gehaald door het vraagstuk van grondige renovatie of nieuwbouw. Een antwoord waar het schoolbestuur De Linge en de Gendtse schooldirectie met belangstelling naar uit hebben gekeken. Voor directeur Joost Baijens is nieuwbouw een flinke opsteker. De Vonkenmorgen kan uitkijken op nieuwbouw op één locatie. Hij is bij aanvang van dit schoolseizoen in Gendt gestart als directeur. Twee locaties vraagt altijd om creativiteit, zegt hij. Bestuur, directie, leerkrachten, ouders en ambtenaren waren het al met elkaar eens, zegt een lachende Baijens. IKC De Vonkenmorgen is het beste af met nieuwbouw.

Het college staat nu ook achter nieuwbouw op een nieuwe locatie. “Renovatie met uitbreiding op locatie Schoolstraat is waarschijnlijk niet mogelijk en op de locatie Nijmeegsestraat niet wenselijk.”
De huidige gebouwen zijn moeilijk te verduurzamen. Bij nieuwbouw kan het volgens de huidige normen ontworpen worden. Bovendien kan het goed toegankelijk worden voor mindervaliden. Nieuwbouw biedt meer mogelijkheden om de IKC-ontwikkeling te bevorderen vindt ook de gemeente. De kosten zijn berekend op ruim 3,7 miljoen euro. Een bedrag dat staat op het prijspeil 1 januari 2019. Een kostenverhoging lijkt serieus.