Geert Bouwman en Geert Tijssen (r) van de werkgroep Ommetje Steenoven en Hofstedepad zitten bij het startpaneel van de wandelroute dat tevens dienst doet als tafel. De overige werkgroepleden staan vanwege de coronamaatregelen niet op de foto.

Steenoven- en Hofstedepad: nieuwe wandelroute in Angeren en Huissen

LINGEWAARD - Het voorjaar begint goed voor wandelaars in Angeren en Huissen! Vrijwilligers uit Angeren en Huissen hebben een nieuwe wandelroute gemaakt in het buitengebied van beide plaatsen: het Steenoven- en Hofstedepad. Ze waren al enige tijd bezig met een wandelroute en nu is het eindelijk zover.

De afgelopen tijd hebben ze de laatste bewegwijzering aangebracht. Ook is het blad van een picknicktafel gebruikt voor informatie over de bezienswaardigheden onderweg. Dit startpaneel is bij het rustpunt op de Rijndijk in Angeren, ter hoogte van afslag naar de Molenstraat. Hier is een fantastisch uitzicht over de omgeving.

Het Steenoven- en Hofstedepad is een rondwandeling van elf kilometer door het mooie buitengebied van Angeren en Huissen. Het gebied kenmerkt zich door uiterwaarden met restanten van de baksteenfabricage en een binnendijks gebied met hofstedes. Hofstedes zijn kleine gemengde agrarische bedrijven. Ook de dijkdoorbraken en verdedigingslinies laten hun sporen na in het landschap.

De wandelaar leert onderweg de bijzondere geschiedenis van het gebied kennen, dat eeuwenlang een grensgebied was. De Romeinse Limes liep door dit gebied en in de middeleeuwen was hier de grens tussen de Saksen en de Franken. De route loopt in de uiterwaarden langs oude restgeulen van de Rijn en over oude voetpaden zoals het eeuwenoude voetpad langs De Brouwketel, een historische boerderij. In de brochure en op het paneel is meer te lezen over het landschap en de cultuurhistorie van Angeren, Huissen en omgeving.

De wandelroute is gemaakt met inbreng van Stichting Lingewaard Natuurlijk, Strijdbaar Angeren, de Historische Kringen Angeren en Huissen, Mea Vota en Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG). De wandelroute is mede mogelijk gemaakt door de medewerking van grondeigenaren en vrijwilligers en is gefinancierd door de Provincie Gelderland en de gemeente Lingewaard.

Brochure

Het Steenoven- en Hofstedepad is in één richting gemarkeerd met plaatjes bestaande uit een kas en bakstenen. Deze verwijzen naar de baksteenfabrieken en de kassen in deze streek. De brochure met een beschrijving van de route en bezienswaardigheden is onder andere verkrijgbaar bij het dorpshuis en Cafetaria Braulio. Deze is ook te downloaden van enkele websites zoals die van Historische Kring Angeren www.historischekringangeren.nl en SLG www.landschapsbeheergelderland.nl.