Oranje boven... maar nog niet helemaal

Protestantse Gemeente Huissen, viering zondag 13 juni 2021, 10.00 uur. Voorganger ds. Margreet de Bree, Westervoort. Online via pknhuissen.nl of kerkomroep.nl. Viering bijwonen? Geef je dan op via aanmelden@pknhuissen.nl.

Soms komen er in één gesprek honderd dingen ter sprake. Springt een verhaal van de hak op de tak, een kakofonie van stemmen en gedachten. Hoe maak je van al die stemmen toch een mooi geheel ? Probeer het te zingen!
In de Reformatie werd het uitgangspunt van de protestantse kerken: geloven is niet van de geestelijkheid, maar van alle kerkmensen samen. Daarom bevorderde men: het samen zingen!
Een actieve betrokkenheid in de gemeentezang draagt een protestantse viering. En omdat niet alle protestanten een Voice of Holland-stem hebben moest er maar een stevig orgel bij om de goede toonhoogte en maat te houden.

Ik ben geen beste zanger. Als ik een lied zing kan het gebeuren dat ik van de tekst van het ene lied met de volgende regel opeens in een ander lied terecht ben gekomen. Dat ik deze week, op het einde van de coronatijd, van ‘we zijn er bijna’ opeens terecht kom bij ‘Oranje boven’. Een héél andere tekst, wel dezelfde melodie. Code Oranje, we zijn er nog niet. Maar we houden moed en blijven zingen. Oranje, altijd spannend, maar vaak net niet helemaal (Matthijs Glastra).