Werkgroep Vossenhol verwacht stijgende verkeersdrukte vanuit Nijmegen. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Werkgroep Vossenhol verwacht stijgende verkeersdrukte vanuit Nijmegen Lingewaard slaat boek dicht over aanleg rotonde

BEMMEL – Werkgroep Vossenhol in Bemmel heeft na maanden intensieve arbeid het nakijken. Nijmegen en Lingewaard zien definitief geen rotonde op de kruising Vossenhol, Zandsestraat, Teselaar. Vragen van GroenLinks over de fietsveiligheid geven wat lucht. De gemeente is reeds gestart met gesprekken met bewoners over grondverwerving.

De Vossenhol ligt al geruime tijd in de clinch met de gemeente. Alles is uit de kast gehaald om de gemeente tot andere gedachte te brengen voor aanleg van een rotonde. Onderzoek door Veilig Verkeer Nederland (VVN), gesprekken, brieven en inspraak bij de gemeenteraad. Het college heeft besloten om de Vossenhol schriftelijk mede te delen dat een rotonde geen haalbare oplossing is.

En alles door de Dorpensingel van Nijmegen naar Bemmel met verhoogde kans op meer verkeer door de Vossenhol. De werkgroep twijfelt over de aanleg van de Dorpensingel als doorgaande weg naar Bemmel. Het zou meer voor Nijmegen zijn dan voor Bemmel, vinden ze. De Vossenhol zit straks ‘ongetwijfeld’ met toenemende verkeerdruk. Het gaat vooral om de nu al drukke T-splitsing. Een minirotonde zou een oplossing zijn. Conclusie VVN: “Met name bij de Teselaar zijn ongevallen te verwachten, zowel met fietsers als met autoverkeer. Het verdient aanbeveling nogmaals naar de kruispuntvorm op deze plek te kijken, waarbij zeker ook een (kleine) rotonde overwogen zou moeten worden.”

Voor het college is de maandenlange discussie nu toch echt voorbij. Het ontwerp van VVN ligt in de gemeentelijke prullenbak. “Het ontwerp van VVN houdt geen of onvoldoende rekening met uitritten, de aanwezigheid van het waterbergbezinkbassin, de verplaatsing van de bushaltes en de aanwezigheid van de grote bomen. Een rotonde met fietsstroken is in combinatie met veel verkeer niet veilig.”

GroenLinks ziet de wens in vervulling gaan voor meer fietsveiligheid. De weg wordt heringericht met deels vrijliggende en verhoogde fietspaden. Om een 50 km/uur regiem af te dwingen komen er middengeleiders en verhoogde verkeersplateaus.