Toga of liturgisch gewaad

Gemeente Huissen, Raadhuisplein 35. Zondag 5 september 2021, viering 10.00 uur, voorganger ds. Theo de Zwart. Viering bijwonen? Mail naar aanmelden@pknhuissen.nl of kijk en luister online via kerkdienstgemist.nl. Vrijdagmiddaginloop van 14-16 uur. Voor stilte, een kaars aansteken, gezelligheid.

Op zondagmorgen draagt onze predikant een toga. Een wit gewaad met stola. Elke periode heeft zijn eigen kleur. De periode voor Kerst en Pasen paars, tijdens Kerst en Pasen wit en Pinksteren rood. De overige zondagen groen. Maar waarom een toga? Van oorsprong een katholiek concept vol symboliek richting lijden en sterven van Jezus. De Reformatie maakte hier een eind aan. Het gaat tenslotte om de verkondiging van het Woord i.p.v. al die symboliek. Het werd een net zondags pak. Maar dat leidde in de tijd van pruiken en kleurige pantalons tot flinke uitdossingen op de preekstoel. Dan ging toch de voorkeur uit naar een soort onderscheidend ‘uniform’ voor de dominee. Geïnspireerd door de Lutherse kerk in Duitsland werd dat een zwarte toga met wijde mouwen. Zo’n academische toga zou de geleerdheid van de dominee uitstralen. Maar vanaf de jaren ’70 werd de zwarte toga minder gebruikt, behalve in behoudende kerken. Veel predikanten vonden dat het teveel afstand creëerde tussen hen en de gemeente. Sommigen gingen weer in pak voor, anderen grepen terug op de katholieke traditie. Zij kozen voor een witte linnen toga (albe) maar dan zonder de symboliek van toen. Alhoewel de stola’s en hun kleuren toch de symboliek weer een beetje terugbrengen. Bron: Petrus (Marja Huson, scriba)