Het foto-namen paneel staat in de Langestraat in Huissen. (foto: Henk Eerden)
Het foto-namen paneel staat in de Langestraat in Huissen. (foto: Henk Eerden) Foto: Henk Eerden

Herdenken met overgave

HUISSEN - Zaterdag 2 oktober wordt de Exodustocht georganiseerd. Diezelfde dag vindt er een ceremonie plaats bij het ere Massagraf te Huissen  waar meer dan honderd burgerslachtoffers uit WOII begraven zijn.

De datum 2 oktober is markant want het is de datum van het bombardement in 1944. Het ‘Comité Herdenking 2 oktober’ organiseert op die dag een herdenking.

In dit comité hebben zich verenigd de Historische Kring Huessen,de stadsgilden, de stichting Gedenkpark Huissen Stad, de scouting, Stinase en het Exoduscomité. Er wordt samengewerkt met de gemeente Lingewaard en de Ondernemersvereniging.

Particuliere bedrijven zijn betrouwbare en vaste partners. Transportbedrijf Meters draagt zorg voor transport van het namen- en fotomonument dat in de Langestraat tijdelijk staat. BordBusters faciliteert technisch. Reden genoeg voor een aangeklede, maar ingetogen herdenking op zaterdag 2 oktober.

Programma:

13.00 uur op het tijdstip dat het bombardement in 1944 plaats had.

Onder begeleiding van doedelzak muziek en tamboers van de gilden is een tocht vanaf De Buitenpoort om 12.45 uur vertrokken. Bij de oude begraafplaats Huissen Stad wordt men verwelkomd door sacrale muziek van de scouting band.

Door Mom zal het gedicht Terugkeer voordragen; sprekers zijn mevrouw Nelly Kalfs, burgemeester en Toon van Asseldonk, voorzitter van de Marigold Foundation.

Bloemen worden gelegd, na de Last Post en een minuut stilte.

Zandse Scouts reiken bloemen uit en een herdenkingskaart als herinnering.

Welkom bij deze ode aan de burgers. Info over herdenking en wandeltocht op www.exodushuissen.nl.