(foto: David van Haren)

Schoolplein van IKC Pius X veranderd in groen plein

BEMMEL - Het hoveniersbedrijf Schut Groenvoorziening heeft samen met de leerlingen een groot aantal tegels verwijderd en bomen en struiken geplant. Een mooie Operatie Steenbreek actie: Stenen eruit, Groen erin! Wethouder Helga Witjes heeft het nieuwe schoolplein geopend.

Vorig schooljaar is het schoolplein op de schop gegaan. Niet alleen is er een stuk aangekleed met planten en struiken, maar ook is samen met de docenten besloten om moestuinbakken op het schoolplein te zetten en meer aandacht te hebben voor groen in de eigen leefomgeving. Met tegels die verwijderd zijn, heeft de school een amfitheater gemaakt op het schoolplein, waar leerlingen buiten les kunnen krijgen. Wethouder Helga Witjes was bij de opening en kreeg een rondleiding. “Het schoolplein is echt heel erg mooi geworden. Het is een fijne plek voor alle kinderen om te spelen. De bomen bieden schaduw op warme dagen. En bij zware regenval kan het water beter weglopen. Een mooi en groen schoolplein, klaar voor de toekomst!”
Het mooie is dat de school in samenspraak met Schut Groen en de kinderen het onderhoud van het schoolplein gaat organiseren. Het is voor de school belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn en kinderen de waarden van de natuur mee te geven.
De gemeente Lingewaard omarmt de groene schoolpleinen. Naast de Provinciale subsidie heeft IKC Pius X ook een financiële bijdrage mogen ontvangen vanuit de gemeente.

Operatie Steenbreek
Naast de schoolpleinen gaat Operatie Steenbreek Lingewaard ook verder met ‘stenen breken’. Inwoners van de gemeente Lingewaard kunnen zich aanmelden voor een gratis tuinadvies en het is voor inwoners mogelijk om hun tuintegels kosteloos af te laten voeren door de gemeente Lingewaard. Kijk op www.steenbreeklingewaard.nl voor meer informatie.