Energie besparen voor dummies

LINGEWAARD - Herinnert u zich deze nog : Ik weet niet hoe, ik weet niet hoe ! Dat heb ik nou met het verduurzamen van mijn huis. Lees de kranten en je wordt zenuwachtig van de verhalen over de stijgende gasprijzen. Heb je mogelijk net geïnvesteerd in zonnepanelen blijkt die besparing op te gaan aan de stijging van de gasprijs. Dus ga ik denken aan een hybride warmtepomp, wat dat dan ook zijn mag. Het artikel van vereniging eigen huis van oktober 2021 levert mij bij de conclusie alleen maar meer vragen op. “Check bij de gemeente over hun warmteplan voor de wijk”. Weet ik nog niets.

Een oplossing is, maar dat snapt u al, niet zo eenvoudig te vinden. Omdat er weinig woningen identiek zijn is er ook geen standaard oplossing. Niet alleen isolatie van je woning is belangrijk maar ook de status van je huidige verwarmingssysteem. Heb je een oude ketel, welke radiatoren zijn er geïnstalleerd en is er al dan niet vloerverwarming aanwezig. Wel lees ik overal dat het formaat van de apparaten best fors kan zijn dus is het ook belangrijk dat je hier ruimte voor hebt.

Zo hoor ik ook over zonneboilers, elektrische boilers en warmtenetten via de gemeente. Maakt het er dus niet eenvoudiger op om de volgende stap te zetten in mijn wens om meer voor het milieu en de toekomst te doen. De Europese Klimaatwet zet zich in om in 2050 Co2 neutraal te zijn en das best snel. Dus wil ik aan de gang maar hoe.

Nou zit ik gelukkig in het bestuur van Lingewaard Energie en dicht bij het vuur (leuke beeldspraak) en weet dat er heel veel kennis is van allerlei systemen, varianten en mogelijkheden. En als wij de kennis niet zelf in huis hebben weten we de weg naar diegene die er voor hebben doorgestudeerd. Zelf stap ik niet zo snel naar een leverancier/installateur omdat ik niet weet wie ik dan moet hebben en bang ben dat als hij/zij binnen is ik al ergens aan vast zit ! ( is vast niet altijd het geval hoor ) Lingewaard Energie is een onafhankelijke Energiecoöperatie, de actieve leden bemannen op een professionele wijze het Energieloket Lingewaard. Bij het Energieloket worden woningeigenaren op een kundige wijze geadviseerd over het verduurzamen van hun woning. Wat ik ga doen is bij het energieloket vragen of ze mij op weg kunnen helpen. En dat zouden meer mensen moeten doen.

In mijn ogen is dit de beste manier om een stap verder te komen in mijn wens naar besparing op gas. Iedereen die zich herkent in mijn verhaal kan het Energieloket vinden op de website: https://www.energieloketlingewaard.nl om zijn/haar situatie uit te leggen en om advies te vragen.

U kunt mij ook altijd bellen 06 15858293 als de stap naar het loket te groot is of te ver. En u hoeft beslist géén lid te zijn van de coöperatie om aan te kloppen.

Ruud Viëtor

PS. Die was van Benny Neyman.