Laden bij het gemeentehuis kan al volop. (foto: Sjaak Veldkamp)
Laden bij het gemeentehuis kan al volop. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak Veldkamp

Lingewaard kiest voor plaatsingsbeleid voor laadpalen

LINGEWAARD – Elektrisch autorijden, vraagt om steeds meer laadpalen. Wie op eigen terrein geen mogelijkheid heeft, is aangewezen op ‘buiten de deur’. Het college heeft een netwerk van laadpalen in gedachte. Inwoners kunnen hiervoor gratis een aanvraag doen, een marktpartij is er voor plaatsing en beheer. Het plaatsingsbeleid regelt waar in een straat of parkeerterrein een laadpaal kan komen. De gemeenteraad stelt het plaatsingsbeleid donderdag 4 november vast. De meningen zijn verdeeld. Laadpalen gaan vrije parkeerplaatsen claimen ten koste van benzine- en dieselauto’s.

Patrick Hegeman van B06 ziet het niet zitten om laadmogelijkheden te creëren op drukke parkeerplaatsen zoals bij winkelcentra. Hij ziet op drukke dagen dat automobilisten drie tot vier keer rond moeten rijden om hun auto te kunnen parkeren. “Nabij winkelcentra het op bepaalde momenten vrijwel onmogelijk is om een parkeerplaats te vinden, terwijl de parkeerplaatsen met laadpaal leeg zijn.” Hij komt donderdag met een motie om het college te bewegen hier geen laadpalen te plaatsen.

12 bewoners hebben gereageerd op de inspraakvisie. Zonder plaatsingsbeleid kan het verkeerd aflopen, vindt een inwoner van Angeren. Er staat een laadpaal voor het oorlogsmonument. Het is een letterlijke respectloze sta-in-de-weg voor het oorlogsmonument. Wethouder Slob: “In het nieuwe beleid bepalen we vooraf met de omgeving/wijk/dorp wat geschikte locaties zijn. Dit zonder dat er al een vraag is voor een laadpaal.”

Een bewoner op De Zilverkamp in Huissen kampt nu al met een tekort aan parkeerplaatsen. Als hier laadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst, dan zal het tekort alleen maar toenemen. Elektrische auto’s blijft een uitdaging, zo meldt de inwoner. Wethouder Aart Slob is minder bezorgd en legt de verantwoordelijkheid deels bij de elektrische rijders neer. Om de parkeerdruk beperkt te houden, is zijn eerste vertrekpunt dat het laden op privaat terrein gebeurt. Met het opstellen van een Lingewaardse basisnetwerk voor laadpalen komt er een parkeerdrukonderzoek of er daadwerkelijk een parkeertekort is. Daarna worden de locaties bepaald waar een laadpaal mogelijk is.