Logo gemeentenieuwsonline.nl
<p>Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.</p>

Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.

(Foto: )

Clubs uit Lingewaard halen 27114 euro op

LINGEWAARD - 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Lingewaard haalden verenigingen in totaal 27.114 euro op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Lingewaard de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club.

Bemmel: GTV Zwieps  4332, Zwemclub De Ward  2190, MHC Bemmel 800  1653, Judokwai Huissen  1593, Carnavalsvereniging De Geintrappers  1281, Ponyclub De Gele Rijdertjes  1152, Judokwai Arashi Grave  942, Popkoor 2000  678, Tafeltennisvereniging Essentia  441, ESKA  318 euro (een volledige lijst met deelnemers uit Bemmel kan worden opgevraagd)         
Gendt : Batouwe Basketball 3714 euro
Huissen: R.K. Huissense Voetbalvereniging  3300, Volleybal Club Hexagon  375, Judokwai-Huissen-Bemmel  129 euro.

Doornenburg: Dansvereniging Mixed Moves  1860 euro.
Angeren: HV Angeren 1575 euro.
Haalderen: RK VV HAVO  1380         

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel. 

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van liefst 80 procent keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Meer berichten