Op 2 oktober traden doedelzak spelers op langs de exodusroute; op de foto de Stadsblokken. Foto: Martien van Hemmen

Exoduscomité maakt balans op

BETUWE - We verlaten 2021. Omkijkend zien we dat ondanks de virus ongemakken 2 WOII-panelen zijn gerealiseerd langs het Goudsbloempad nabij de Linge.

De samenwerking met de Historische Kring Doornenburg en de gemeente Lingewaard was er één uit het boekje. De beide parels completeren het Herinneringslandschap WOII dat ligt tussen de markante Vleugel en kasteel Doornenburg.

Er werd in juni een digitale versie van de Exoduswandeltocht geïntroduceerd waaraan velen op individuele basis deelnamen. Op 2 oktober vond de life Exodustocht plaats. De vele deelnemers genoten met volle teugen. De ceremonie bij het Massagraf kreeg daarbij een extra dimensie op deze dag waarbij stil gestaan wordt bij het oorlogsgeweld dat Huissen trof.

Onder de vleugels van het Comité Herdenking 2 oktober waren circa twintig organisaties vertegenwoordigd. Burgemeester Kalfs werd ambassadeur en het Rode Kruis kon een donatie in ontvangst nemen. De aanwezigheid op 17 september op het Airborne Plein Arnhem wordt als mijlpaal gezien. We stappen de drempel over en landen in wederom een ongemakkelijk jaar.

Toch zijn er weer ambities: In het kader van Gelderland Herdenkt vindt op 14 april het eerste Marigold Symposium plaats in de kloosterkapel in Huissen. In het weekend van 23 en 24 april zal een theatrale uitbeelding bezocht kunnen worden in de Kloostertuin.

Op 2 mei zijn optredens van de Royal Canadian Mounted Police pipes and drums in het centrum van Huissen en nabij De Kapel De Heuvel in Bemmel. “Agendeer deze data gerust. Ook is er de Exodustocht op 25 juni. We plannen dus en kijk op www.exodushuissen.nl.”