Verkeersveiligheidscampagnes kunnen straks ook op de digitale panelen. Lingewaard moet hierover nog afspraken maken. Foto: Sjaak Veldkamp

Aankondigingsborden tegen ‘verrommeling’ door reclame

LINGEWAARD – In de gemeente komen op uitvalswegen van de woonkernen in totaal tien verlichte reclame- en aankondigingsborden voor boodschappen van lokale verengingen en stichtingen, bedrijfsreclame en gemeentelijke aankondigingen. In het tweede kwartaal van 2022 moet het operationeel zijn.

Het is de wens om ‘verrommeling’ door illegale reclame in de openbare ruimte op te lossen, schrijft wethouder Helga Witjes in een toelichting aan de gemeenteraad. Bemmel, Huissen en Doornenburg zijn twee panelen toebedeeld. Bij de overige kernen komt er één exemplaar.

De digitale panelen inclusief staander, krijgen een afmeting van 1 bij 2 meter. Op de Karstaat en Ir. Molsweg in Huissen en de Papenstaart in Bemmel worden ze 2 bij 3,5 meter. De locaties zijn bij een ingang van de woonkern.
Ze worden gemaakt, beheerd, onderhouden en geëxploiteerd door Bordbusters in Huissen. Hiervoor is een overeenkomst afgesloten voor tien jaar. Het bedrijf betaalt hier jaarlijks ruim vierduizend euro voor die inkomsten kan genereren uit verkoop van bedrijfsreclame. Lokale verengingen en stichtingen kunnen gratis een tekst zonder afbeelding aanleveren. De betaalde mogelijkheden zijn divers. Naast evenementen en reclame kunnen straks amber alerts, wegwerkzaamheden en omleidingen worden weergegeven. In de zomermaanden zijn er mogelijkheden voor betaalde campagnes gericht op bezoekers in Lingewaard. Op de achterkant komen foto’s. Per kern wordt hiervoor een fotowedstrijd gehouden.

De verlichting is een aandachtspunt. Wethouder Witjes: “De lichtintensiteit van de aankondigingsborden zal dusdanig worden gedimd dat wordt voldaan aan de regels die gelden voor een maatschappelijk aanvaardbaar lichtniveau.” Een lichtsensor met dimmer zorgt dat het licht niet feller brandt dan nodig is. Tussen 01.00 en 06.00 uur is de verlichting uit.

De bestuurlijke kernboodschap is ‘Uniformiteit in reclame- en aankondigingsborden in de openbare ruimte in Lingewaard met oog voor de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving’. Na plaatsing in het voorjaar worden voor lokale evenementen geen vergunning meer verleend voor bordbusters, schrijft Witjes aan de gemeenteraad.