In de toekomstige woonwijk Slingerbos is geen sprake van 50% woningen in de betaalbare sector. (beeld: Stelis Vastgoedontwikkeling) Foto: Beeld: Stelis Vastgoedontwikkeling

de dure koopsector in Huissen is enorm

HUISSEN – Woningzoekenden in Huissen kunnen zich schrap zetten. Op de rol staan een appartementencomplex aan de Malenborch en een nieuwe woonwijk aan de Bloemstraat. De gemeente verwacht dat de bouw volgend jaar van start kan gaan. Het college heeft besloten om de procedure voor een herziend bestemmingsplannen te starten. De belangstelling naar een koop- en huurwoning is al enorm.

Beide plannen zijn van Stelis Vastgoedontwikkeling, die ook het nieuwe sportcomplex van voetbalvereniging Jonge Kracht heeft gerealiseerd. Op de vrijgekomen grond komt de nieuwe woonwijk Slingerbos met zestig duurzame koopwoningen. Een groene wijk, zegt de gemeente, met een nieuw aan te leggen groengebied met waterpartijen. Het wordt de nieuwe grens van het Huissense woongebied.

De woonwijk is vormgegeven in een sfeervolle jaren dertig architectuur, meldt Stelis. “In de wijk is voldoende groene ruimte om buiten te spelen en/of te relaxen.”

Riant wonen dus voor mensen met een goedgevulde portemonnee. Er is in dit plan namelijk geen sprake van 50% woningen in de betaalbare sector, waarschuwt wethouder Johan Sluiter. “Over het stedenbouwkundig plan voor het Slingerbos zijn afspraken gemaakt, ruim voor de nieuwe nota Wonen 2020-2025”, zo is zijn argument. Sluiter heeft hierover de gemeenteraad in kennis gesteld.
Aan de Malenborch gaat Stelis een complex met 15 kleine sociale huurappartementen bouwen, variërend met een oppervlakte vanaf 50 vierkante meter. “Binnen het centrum van Huissen is veel behoefte aan kleinere woon-units voor bijvoorbeeld eenpersoonshuishoudens.’’ Een groep woningzoekenden die voor het huren van eengezinswoningen vaak niet in aanmerking komt.

De vijftien parkeerplaatsen op eigen terrein voor de bewoners was een discussie. De Nota parkeernormen Lingewaard zegt dat de ontwikkelaar ook vijf openbare plaatsen moet realiseren voor bezoekers. Met een storting van 5.000 euro in het parkeerfonds heeft de gemeente ontheffing verleend. Binnen 150 meter loopafstand zijn volgens de gemeente voldoende openbare parkeerplaatsen voor bezoekers.