De straat wordt als compensatie iets verbreed. (foto: Sjaak Veldkamp)
De straat wordt als compensatie iets verbreed. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak Veldkamp

Blauwe Hoek geërgerd over bouwplan voor hun deur

DOORNENBURG – De gemeenteraad gaat naar verwacht het bestemmingsplan vaststellen om in Doornenburg de bouw van 55 woningen, een huiskamercafé, twee vrijstaande woningen en de omzetting van bedrijfswoningen in burgerwoningen aan de Groenestraat en Blauwe Hoek planologisch mogelijk te maken. Omwonenden zijn niet enthousiast. Donderdag 13 juli staat het bestemmingsplan voor vaststelling op de raadsagenda.

Het college heeft op de nodige bezwaren moeten reageren. Het openbaar belang heeft in de reactie de boventoon gevoerd. De vraag naar woningbouw is hoog. De woningen zijn vooral bedoeld voor inwoners van Doornenburg en Gendt. De initiatiefnemer denkt dit te bereiken door de woningen via inschrijving bij plaatselijke makelaars op de markt te brengen. Zo’n 60 project van de koopwoningen valt binnen de betaalbare norm van € 355.000. Verder komen er 20 huurzorgappartementen met een beheerdersappartement.

Het plan valt net buiten het dorpscentrum. Landelijk, rust en groen zijn bij de huidige bewoners hoofdzaak. En daar komt een einde aan, zo wordt gevoeld. De toestemming voor een huiskamercafé van circa 90 vierkante is voor de bewoners van de Blauwe Hoek funest. Bewoners zeggen vooral nare herinneringen te hebben aan de voormalige en beruchte Bongo’s Bars.

Volgens het college is het toekomstige huiskamercafé niet te vergelijken. Het huiskamercafé mag tot 20.00 uur geopend zijn en het terras van max 40 personen tot 19.00 uur. “Het doel van de gemeente en de ontwikkelaar is een waardevolle toevoeging te geven aan de Blauwe Hoek en daarom worden alleen gesprekken gevoerd met passende horeca-uitbaters.” De bedoeling is een kleinschalige lunchroom waar werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt werken.

Doornenburg verzet zich tegen de geitenhouderij in Gendt wegens gezondheidsrisico. De bezwaarmakers grepen dit ook nu aan voor het genoemde bouwplan. In principe is de (veilige) afstand rond de geitenhouderij minimaal 2.000 meter. Voor de Blauwe Hoek zou volgens het college 1.000 meter aanvaardbaar zijn. De initiatiefnemer verplicht zich wel om potentiële kopers van de woningen te informeren over de ‘mogelijke extra gezondheidsrisico’s’.