Burgemeester strooit spontaan met Alina Goudsbloemzaadjes.
Burgemeester strooit spontaan met Alina Goudsbloemzaadjes. Foto: Guus Versmissen

Momenten van reflectie tijdens de Exodustocht

HUISSEN - Onlangs vond de Exoduswandeltocht plaats. Traditioneel vindt er om 9.30 uur een herdenking van de Exodus in ‘44-’45 plaats bij het Massagraf op het Gedenkpark in Huissen.

Dit jaar werden bijzondere accenten gelegd: Er waren momenten van bezinning op drie plaatsen. Burgemeesrer Kalfs liet zich bij het WOII-monument informeren over de 17 september-tragiek. Als ode aan de 23 slachtoffers werd bloemstuk geplaatst.

Het kleine gezelschap bezocht vervolgens WOII monument De Klok. Bij dit walking around monument wordt de relatie gelegd met belangrijke historische feiten. Er stonden bloemen waaronder de Goudsbloem, symbool voor de burger. Samen met de Oekrainse Alina werden met Nelly Kalfs zaadjes gestrooid bij het monument.

De rondgang eindigde bij het Massagraf. De gemeente, het Rode Kruis, Stinase, stichting Gedenkpark en het Exoduscomité legden bloemen.
Ter plekke verwoordde de uit Oekraïne afkomstige 27 jarige Alina haar gevoelens over wat er gebeurt in haar land. De tekst van wat zij dapper en lieflijk zei staat op de site www.exodushuissen.nl. Anita is werkzaam bij partnerbedrijf BordBusters. Haar dankbaarheid voor de warmte van mensen maakt diepe indruk.

Er volgde een minuut stilte en de muzikale  begeleiding werd verzorgd door ‘het 48e’ uit Apeldoorn. Het Exoduscomité kiest er voor om de herdenking tijdens de wandeltocht een eenvoudig en ingetogen karakter te geven. In de kroonjaren in periode van vijf jaar volgend op 44- 45 zal de herdenking meer uitgesproken zijn.

De eenvoud ging echter zeker niet ten koste van de diepere betekenis van herdenken.