Foto: Sjaak Veldkamp

Sportvelden krijgen duurzame ledverlichting

LINGEWAARD - De sportvelden in Lingewaard kunnen ledverlichting krijgen. Het college stelt sportvereniging in de gelegenheid afscheid te nemen van de sterk verouderde en energieverslindende lichtinstallaties. SC Bemmel, MHC Bemmel 800 en VV de Bataven hebben positief gereageerd. Naar verwacht volgt de rest. Sportpark Ressen is aangewezen als pilotproject.

De sportvelden in Lingewaard worden in veel gevallen verlicht met de ouderwetse gasontladingslampen. Het was lange tijd een interessante investering voor sportvelden doordat ze behoorlijk lang meegaan en een hoge lichtopbrengst hebben. Ze staan ook bekend om hun hoog energieverbruik. Deze verlichting wordt in ons land dan ook niet meer aangelegd.

Met de energiecrisis staat minder energieverbruik hoog in het vaandel De gemeente heeft een energieambitie, zegt het college. Al geruime tijd zijn er energiezuinige led armaturen op de markt, met een veel lager energieverbruik. ”Wij willen verenigingen helpen bij het versneld verduurzamen van de sportveldverlichting.” De oude verlichting wordt vervangen door duurzame ledverlichting. De praktische voordelen zijn legio. Zoals lagere onderhoudskosten, gaat langer mee, er zijn minder armaturen per veld nodig en er is veel minder verlies van lichtopbrengst.

Door gebruik te maken van ledverlichting bespaart een vereniging jaarlijks veel geld, zo is de redenering. Ledverlichting heeft voor sportverenigingen financieel voordeel. Het energieverbruik daalt met tenminste 25 procent en het vastrecht kan omlaag door een kleinere aansluiting. “Daarbij kunnen verenigingen voortaan ook hun trainingsveld in delen in- of uitschakelen waardoor efficiënter omgegaan wordt met energie.”

De kosten voor ledverlichting zijn niet gering. De gemeente heeft bijna 40.000 euro gebudgetteerd. De meerkosten kunnen gedekt worden door de subsidieregeling stimulering Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties (BOSA). Er is 75,5 miljoen euro beschikbaar voor verenigingen en stichtingen die willen investeren in hun sportaccommodatie

Er is een constructie gevonden voor 30 procent subsidie. Hiervoor moet de vereniging opdrachtgever zijn voor vervanging. De vereniging vraagt subsidie aan maar de gemeente blijft eigenaar van de sportvelden en houdt de regie over het proces.