Acteurs en rondleiders zomerwandeling 2019.
Acteurs en rondleiders zomerwandeling 2019. Foto: HKH

Zomerwandelingen Het smokkelnest Huissen

HUISSEN - Wat dacht u van een smokkelaar die van alles in zijn broek Huissen in smokkelt? De pastoor die gek is op die extra kerkgangers? De burgemeester die baalt van alle tabak die Huissen uit gesmokkeld wordt? Maar we zien ook de Pruisische inspecteur die alle inkomsten ijverig noteert.

Op zondag 14 en zondag 28 augustus zijn er weer zomerwandelingen in Huissen Centrum, georganiseerd door de Historische Kring Huessen. Door corona zijn de wandelingen in 2020 en 2021 vervallen, nu kan iedereen weer meelopen.

Het thema is deze keer: Huissen smokkelnest. Een Pruisische enclave in Gelderland.
Een rondleider van de HKH neemt de deelnemers mee door de binnenstad van Huissen. Hij of zij vertelt de nodige wetenswaardigheden. Op een aantal plaatsen komen toneelspelers (leden van de HKH) tevoorschijn die deelnemers, in hun rol (smokkelaar, burgemeester enzovoort meenemen naar het achttiende-eeuwse Pruisisch Huissen.

De aanvang van de wandeling is beide zondagen om 14.00 uur bij museum Hof van Hessen Vierakkerstraat 39 in Huissen. De kosten bedragen 2,50 euro, ter plaatse gepast betalen.

Aanmelding is gewenst! Stuur hiervoor een mail naar voorzitter@huessen.nl Graag datum en aantal deelnemers vermelden. Ook kan men zich opgeven bij het stadsmuseum Hof van Hessen aan de Vierakkerstraat 39 in Huissen.

Behalve maandag, alle andere dagen van 13.00 tot 16.30 uur geopend. Vrijdags al vanaf 10.00 uur. Telefoon 026 3255058 (alleen tijdens openingsuren bereikbaar).