Het naam-fotopaneel attendeert op de herdenking.
Het naam-fotopaneel attendeert op de herdenking. Foto: Hanny Harrewijn

Programma 2 Oktober Herdenking Huissen

BETUWE - Het ‘Comité Herdenking 2 oktober’ organiseert zoals eerder aangegeven een samenkomst met ceremonie. Het thema luidt: ‘Je zult maar burger zijn in oorlogstijd’.

Aanleiding is de tragiek die onze gemeente in haar hart trof in de periode ‘44-’45. Tijdens en vooral na de mislukking van Operatie Market Garden breidde het strijdtoneel zich rondom de brug uit als een brandende olievlek. Geen kern ontkwam aan de tragiek, die zowel het bevrijde als het nog bezette deel zwaar trof.

Bommen en granaten maakten veel burgerslachtoffers. Vooral de tragische aanvallen van de RAF troffen Doornenburg en Huissen op 2 oktober. Na de evacuatie van de burgers ontstond een Niemandsland. De datum 2 oktober markeert de ellende.

Het programma

De bijeenkomst heeft een ingetogen karakter en wordt vooraf gegaan door een stille tocht. Deelnemers kunnen om 12.45 uur vertrekken vanaf monument De Klok naast de Stadskerk in Huissen. Het is tevens het tijdstip waarop destijds in 1944 de bommen Huissen centrum in vlam zetten.

Aanvang en aanvang bijeenkomst is om 13.00 uur op het Gedenkpark (Doelenstraat) nabij het Massagraf. Na het welkomstwoord, volgen enige  dagboekfragmenten. Burgemeester Nelly Kalfs zal spreken en een relatie leggen met de actualiteit. Eva de Man uit Doornenburg zal een treffend gedicht voordragen. Sjoerd Wannet zal spreken en de exodus van destijds in perspectief plaatsen. Na de Last Post en het Wilhelmus volgt de bloemlegging. Vervolgens is er in ‘t Convent een informeel samen-zijn. Gilden en Scouting Band Huissen ondersteunen de één uur durende herdenking.