Duikboot Biber komt eindelijk thuis

DOORNENBURG – De euforie in Doornenburg is groot. De Biber wacht volgend jaar een warm onthaal. "De vrijwilligers zijn razend enthousiast. Het Duitse duikbootje uit de WO2 komt eindelijk op de plek waar die thuishoort." Voorzitter Liesbeth Tuijnman van Stichting tot Beheer en Instandhouding Fort Pannerden verwoordt zo de stemming bij de vrijwilligers, maar is zelf net zo blij én trots.

De Biber is een eenmansduikbootje met een lengte van bijna negen meter. In september 2009 werd in de Waal bij Gendt een gedeelte van zo'n Duitse Biber mini-duikboot gevonden. De gemeente Lingewaard is eigenaar van het wrak.

De mini-duikboot werd door het gemeentebestuur in bruikleen gegeven aan het Nationaal Bevrijdingsmuseum in Groesbeek. De vrijwilligers van Fort Pannerden hebben er nog steeds spijt van dat ze de Biber toen uit handen hebben laten glippen.

In de bruikleenovereenkomst met het Bevrijdingsmuseum is een opzegtermijn van 24 maanden vastgelegd. De directie heeft zich echter bereid verklaard om ten gunste van Fort Pannerden de bruikleen eerder te willen beëindigen.

Bestuurslid Bud Joosten coördineert de verhuizing. Het transport wordt verzorgd door transportbedrijf Vos in Doornenburg. Hij verwacht dat uiterlijk februari het restant van het duikbootje in het fort ligt. Een definitieve plek is nog niet aangewezen. Er is al wel nagedacht over de presentatie. De Biber krijgt een verhaal in beeld en tekst. Joosten noemt de Historische Kring Gente als een belangrijke partner in de terugkeer en presentatie van de Biber.

De restauratie van het fort gaat gestaag door. Plannen voor een museum en informatiecentrum worden in 2015 uitgewerkt. Hiervoor wordt een kwartiermaker aangesteld. Voorzitter Liesbeth Tuijnman heeft met de persoon afgelopen week nog eengesprek gehad. Het bestuur maakt in januari de naam van de kwartiermaker bekend. Het is een zeer bekende naam in de museale wereld, zo verklapt Tuijnman.