De kans is erg groot dat de geitenhouder zijn veestapel drastisch moet inkrimpen. (foto Sjaak Veldkamp)

Lot Gendtse geitenhouderij in handen van gemeenteraad

GENDT – Het college zit in de maag met een geitenhouderij in Gendt. Er is daar in al die jaren van alles gebeurd, zo omschrijft handhavingswethouder Theo Janssen in negatieve zin de geschiedenis van bedrijf aan de Angerensestraat. Een aanvraag voor uitbreiding wil het college niet honoreren. De geitenboer loopt zelfs de kans dat zijn milieuvergunning zijn bedrijvigheid niet dekt en hij daardoor zijn veestapel moet halveren.

De discussie wordt nog aangewakkerd dat er verband zou bestaan tussen geitenhouderijen en gezondheidsrisico's voor de omgeving. De gemeenteraad is straks aan zet.

In 2015 is een aanvraag gedaan voor een extra geitenstal met zes sleufsilo's. Een deel van het plan viel echter buiten het agrarisch bouwvlak zoals dat in het bestemmingsplan staat beschreven. Niemand kan bouwen op grond van een ander, zegt wethouder Jan Sluiter. Het was het begin van een complexe procedure waar de rechter zich mee moest bemoeien.

De geitenstal staat op de plaats waar vroeger een varkensstal heeft gestaan, die door brand werd verwoest. Na herbouw werd het een caravanstalling om later een geitenhouderij te worden. De eigenaar van het pand lag regelmatig in de clinch met de gemeente Gendt en later de gemeente Lingewaard. Het bedrijf was inmiddels overgaan van vader op zoon. Vorig jaar begonnen omwonenden zich te roeren. Met het bezwaar van zeven dag per week stank- en geluidoverlast door het af en aanrijden met luidruchtige grondverzetmachines van en naar de stallen. En dat van 7.00 tot 23.00 uur. De bezwarencommissie zag toen geen aanleiding om het college te adviseren om handhavend op te treden.

Het college heeft vorige week het besluit genomen de raad voor te stellen om uitbreiding van de geitenhouderij te voorkomen. De raad kan besluiten wel of niet een 'verklaring van geen bedenkingen' af te geven, zoals het wordt genoemd. De toekomst ligt in handen van de politiek.

Gezien de zorgelijke gevoelens in de raad moet de Gendtse geitenhouder zich zorgen maken.