De brandweerkazerne op de Houtakker heeft alle voorzieningen om daar ook een ambulancepost te huisvesten, zegt wethouder Johan Sluiter. (foto Sjaak Veldkamp)

Lingewaard trekt aan huisvesting ambulancepost

BEMMEL – Een bedrijfsverzamelgebouw in Elst en bedrijventerrein de Houtakker in Bemmel zijn bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) in beeld voor een nieuwe ambulancepost. De kansen voor Lingewaard liggen volgens wethouder Johan Sluiter op fiftyfifty.

De inzet is om de ambulancepost in Oosterhout te verplaatsen. De wettelijke aanrijtijd voor spoedgevallen wordt met aantoonbare cijfers bij regelmaat overschreden. Lingewaard hamert bij de VGGM al jaren op een passende oplossing. De veiligheidsregio is al een poosje in gesprek met de gemeente Overbetuwe en een ontwikkelaar over realisatie van een ambulancepost in een bedrijfsverzamelgebouw bij de Intratuin. De kaarten voor de buurgemeente liggen vooralsnog gunstig. Volgend voorjaar verwachten de onderhandelaars een overeenstemming te kunnen bereiken.
Het Lingewaardse college heeft nu de joker ingezet. Het eerste gesprek heeft al plaats gevonden. Het is Lingewaard er alles aan gelegen om de ambulancepost aan deze kant van de gemeentegrens te krijgen. Wethouder Sluiter geeft toe dat hierin chauvinisme een rol speelt. Echter, volgens zijn inschatting liggen ook de kaarten gunstiger dan van de Overbetuwe. In het overleg met de veiligheidsregio zijn de nieuwe ontwikkelingen van infrastructuur rond de A15 ingebracht. De Houtakker krijgt een directe ontsluiting op de Van Elkweg en er komt zeker een verbetering van de Karstraat.

Wethouder Sluiter zegt nog een troefkaart op zak te hebben. In Elst is de ambulancepost aangewezen op een kostbare A-locatie aan de A325. Lingewaard heeft de veel goedkopere Houtakker met twee varianten in de aanbieding. Lingewaard is bereid bouwgrond in erfpacht aan te bieden. Maar het kan ook anders zegt Sluiter. De veiligheidsregio is eigenaar van de brandweerkazerne op de Houtakker. Alle voorzieningen zijn aanwezig om daar ook een ambulancepost te huisvesten. De VGGM gaat de aanbieding van Lingewaard serieus overwegen, zegt wethouder Johan Sluiter.