Auferstehungskirche Brandenburg (D) Foto: Gerdine Dijkstra

Wek mijn zachtheid weer

HUISSEN - In de aanloop naar kerst toe is Advent een tijd van inkeer, rust en bezinning – maar tegelijkertijd is er de drukte van héél veel kerkelijke activiteiten. Onder andere de ontmoetingsmiddag met het thema ‘Wek mijn zachtheid weer, geef mij terug de ogen van een kind. Dat ik zie wat is. En mij toevertrouw. En het licht niet haat (Huub Oosterhuis).’

Op 3e Adventzonsdag lezen we Jesaja 35:1-10, ‘Kijk, de woestijn staat vol bloemen.’ Spannende, inspirerende teksten die schuren met de wereld waarin wij leven. De ene crises volgt op de andere: we raken er aan gewend en kijken er nauwelijks nog van op. Mensen die zich opsluiten in het eigen gelijk van de eigen mening en de eigen groep. Mensen die steeds harder gaan schreeuwen en feller worden. Vluchtelingen zijn minder welkom, we zorgen wat harder voor onszelf. We zien wat we willen zien.

Gelukkig! We zien ook mensen die elkaar in openheid tegemoet treden. Die ruimte maken voor nieuwe ontmoetingen en nieuwe kansen. Om dingen die wij als vanzelfsprekend zijn gaan ervaren en waar geen vragen meer gesteld worden weer te openen. Zo hopen wij dat de komst van een Kind die zachtheid en openheid in ons leven mag brengen. Wij wensen de wereld en elkaar die zachtheid toe. Dat schrijven we voor derde advent aan onze partnergemeente in Brandenburg. (Ada van Arkel).

Kerkdienst Protestantse Gemeente Huissen

Zondag 17 december derde Advent) met aandacht voor Amnesty International en partnergemeente Brandenburg. Aanvang 10.00 uur, voorganger ds. Matthijs Glastra. Vrijdagmiddaginloop van 14 – 16 uur. Welkom.