Deze akker wordt een grote waterplas. Erwin Labijt vraagt de gemeenteraad het verzoek voor zand- en kleiwinning in de Gendtse polder af te wijzen. (foto Sjaak Veldkamp)

Ontgronding schandvlek in landschap Gendtse polder

GENDT – Oud-Gendtenaar Erwin Labijt heeft grote moeite met de ontgronding en zandwinning in de Gendtse polder. Steenfabriek De Zandberg en K3Delta willen in zijn woonplaats klei en zand winnen. Hij ziet het nut en noodzaak er niet van in en vraagt de gemeenteraad het verzoek om ontgronding af te wijzen. Vorig week donderdag sprak hij de Politieke Avond van Bestuur en Samenleving toe.

Links en rechts van de polderweg ontstaat een grote waterplas. Volgens de initiatiefnemers is de zand- en kleiwinning een financiële drager. De steenfabriek kan het tasveld uitbreiden, de doorgaande weg wordt vóór het fabrieksterrein om te leiden en de aanleg van een loswal. Dit alles in combinatie met nieuwe natuur, zegt K3Delta. Maar er moet eerst jaren gewerkt worden. K3Delta is zich er daarvan van bewust dat ze in de achtertuin van het dorp aan de gang gaan, zo legt woordvoerder Luuk Donderwinkel uit. "Als we klaar zijn willen we een mooi natuurgebied achterlaten." Labijt noemt het een nepnatuur als schandvlek in het landschap in de Gendtse polder

De Gendtse bezwaarmaker heeft in de 'natuurontwikkelaars ' geen enkel vertrouwen en is faliekant tegen. De Zandberg en K3Delta opereren volgen hem puur uit eigen belang. Hij voorziet negatieve effecten op toerisme, natuurbeleving en hiermee de plaatselijke economie.

In plaats van diepe grindgaten te graven, vindt Labijt, moet de grond beschermd worden om de koeien te laten grazen. Vanuit historisch oogpunt moet de agrarische grond bewaard blijven.

Het streven van K3Delta is om in 2019 met de uitvoering te starten. Naar verwacht duren de werkzaamheden 6 tot 8 jaar.