Hoe kan Lingewaard CO2-neutraal worden?

HUISSEN - Uit onderzoek van de NOS blijkt dat duurzaamheid in de top-3 staat van lokale kwesties die gemeenten moeten aanpakken. Inwonerscoöperatie Lingewaard Energie organiseert daarom een duurzaamheidsdebat rondom de vraag ‘Welke oplossingen zijn er om Lingewaard CO2-neutraal te krijgen?’

Op dinsdag 6 maart van 19:30 tot 22:00 uur gaan inwoners, leden van de coöperatie en kandidaat-raadsleden hierover in zalencentrum De Valom met elkaar in gesprek.

Het duurzaamheidsdebat staat onder leiding van duurzaamheidsjournalist Michael Jehae. Hij zal die avond als eerste het woord geven aan Lingewaard Energie zelf. De inwonercoöperatie zal laten zien wat er als gemeente en gemeenschap moet gebeuren om CO2-neutraal te worden, en waarom dat nodig is. Vervolgens steken de deelnemers de koppen bij elkaar om verschillende oplossingen te verkennen: willen zij bijvoorbeeld liever meer inzetten op groene stroom opwekken, of toch liever fors inzetten op energiebesparing? En, niet onbelangrijk, op welke manier willen zij dit bereiken? De politieke partijen in de gemeente geven daarna hun mening over de aangedragen oplossingen. De avond wordt afgesloten met een drankje, waarbij deelnemers kunnen napraten met vrijwilligers en bestuur van Lingewaard Energie, en met kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart. Deelname aan de gespreksavond is gratis en aanmelden is niet nodig.