Overheidscommunicatie

Overheidscommunicatie

Het is koud met een straffe noordenwind. Om niet verkleumd op het persuurtje van het college in Bemmel aan te komen, had ik me flink ingepakt. Mijn alpinopet verwisseld voor een muts die ik over de oren kon trekken. Onderweg dacht ik al aan de beker warme chocomel. Gratis verkrijgbaar in de hal van het gemeentehuis. Het werd een domper. Het gedeelte van de hal met de automaat is met zwart plastic afgeschermd. Wat is hier aan de hand, vraag ik de aardige beveiliger achter de balie. Hij kan me geen antwoord geven. Ik word kriebelig. Niet om de chocomel. Maar wat heb ik een godsgruwelijke hekel aan acties die mijn nieuwsgierigheid tarten. Wat gebeurt er achter dat zwarte plastic? Geheim? Nee, zegt gemeentewoordvoerder Frank Hoes, de houten vloer wordt geschuurd. Helder, maar er lijkt achter het zwarte overheidsplastic meer aan de hand. De raad heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de WMO-procedure. Vorig week werd het rapport door de raadscommissie gepresenteerd. Ik was uitgenodigd. Er is geen onderzoek gedaan naar het gesjoemel door ambtenaren met medische adviezen, zegt SP Lingewaard. Een beetje stukjesschrijver smult om zo'n politiek beladen avond door het zuur trekken. Ik zou hiervoor het verslag van de carnavaleske seniorenzitting in Gendt willen laten schieten. Maar dan. Te zot voor woorden. Enkele uren voor aanvang van de presentatie mailt het college een persbericht. Nog voordat het politieke debat op gang komt trekt het college haar conclusies. 'WMO-uitvoering in Lingewaard is overwegend positief'. Voordat de gemeenteraad als hoogste orgaan een standpunt heeft ingenomen, hersenspoelt het college het volk. De senior communicatieadviseur laat wethouder Johan Sluiter papagaaien: "Inwoners die een WMO-aanvraag doen, kunnen erop vertrouwen dat elke aanvraag zorgvuldig wordt beoordeeld, zodat het college op elke aanvraag beargumenteerd en weloverwogen kan besluiten." Het voelt als een stuk zwart plastic. Ik heb zo'n godsgruwelijke hekel aan doordachte overheidscommunicatie. Dan maar naar de seniorenzitting. Ik heb carnavalesk uitgedoste WMO-ers gefotografeerd.

Sjaak