(foto: SLG)

Buitengebied Lingewaard stukje aantrekkelijker door groen Inwoners planten streekeigen bomen en struiken

LINGEWAARD - Bewoners in het buitengebied van gemeente Lingewaard planten binnenkort 5597 struiken, 64 laanbomen, 180 knotbomen en 207 hoogstamfruitbomen. Op zaterdag 17 maart is de feestelijke uitdeeldag van streekeigen plantmateriaal aan deelnemers van het project Lingewaard in het Groen bij Landwinkel de Woerdt aan de Woerdsestraat 4 in Ressen.

Bij dit project werken de Gemeente Lingewaard, Vereniging Dorpsbelangen Ressen (VDR), Provincie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) samen om het buitengebied van de gemeente Lingewaard te versterken. De VDR opent om 11.00 uur de feestelijke uitdeeldag, waarna wethouder Johan Sluiter de eerste boom van het beplantingsproject aanplant.

Aansluitend geeft een adviseur van SLG een instructie aan bewoners over de aanplant en snoei van onder meer fruitbomen. Tot slot kunnen de deelnemers het plantmateriaal afhalen. Hierbij helpen de inwoners van Ressen mee om het beplantingsmateriaal uit te delen. Bewoners planten op hun perceel inheemse soorten aan als sleedoorn, meidoorn, hazelaar en Gelderse roos.

Programma uitdeeldag

11.00 uur Ontvangst en inloop met koffie en thee.

11.15 uur Welkomstwoord door:

- Edwin Schouten van de VDR

- Johan Sluiter, wethouder van de gemeente Lingewaard.

11.30 uur Gezamenlijk aanplanten van de eerste bomen door wethouder, Edwin Schouten en Nico van Olst (eigenaar Landwinkel).

11.45 uur Uitleg over vervoer en aanplant van het materiaal door Ruud Borkes, adviseur SLG.

12.00 uur Afhalen van het plantmateriaal.

13.00 uur Afsluiting.

et project Lingewaard in het Groen wordt gesubsidieerd door de Provincie Gelderland en de Gemeente Lingewaard. Alle deelnemers aan het project hebben samen met de adviseur van SLG voor hun perceel een inrichtingsplan gemaakt dat aansluit bij het omliggende landschap. Door aanplant van streekeigen soorten wordt het landschap weer aantrekkelijk voor allerlei diersoorten. Ook vanuit cultuurhistorisch oogpunt krijgt het erf en het omliggende landschap meerwaarde wanneer er inheemse plantsoorten staan.