Practische bezinning bij De Klok (foto: Exoduscomité)
Practische bezinning bij De Klok (foto: Exoduscomité) Foto: exoduscomité

Practische bezinning bij monument De Klok

HUISSEN - Verrast staan we te kijken naar twee jongemannen die druk in de weer zijn bij monument De Klok te Huissen. Het is duidelijk dat de één de ander uitleg geeft over de betekenis er van.

We raken in gesprek en het blijken twee nieuwkomers in de gemeente Lingewaard te zijn. Carlos is afkomstig uit Congo en begeleidt Kifle, die oorspronkelijk uit Eritrea komt. Beiden hebben het geweld in hun land ontvlucht en zijn belangstellend in hetgeen in WO II is gebeurd in ons eigen regio. Wat hen zichtbaar raakt, is het ellendige lot dat burgers destijds trof. Ook zij moesten destijds het oorlogsgeweld ontvluchten.

We lichten onze reden van bezoek toe: de van de gemeente Overbetuwe ontvangen tulpen ter ere van de Poolse generaal Sosabowski willen we graag rondom het monument poten. Binnen de kortste tijd pakken we de spade en staan we gezamenlijk de bollen aan de aarde toe te vertrouwen. We ervaren het als een symbolisch gebaar.

De tulpenbollen staan voor de komst van de lente. Hopelijk is ook voor deze nieuwkomers een toekomst met perspectief weggelegd.Kifle en Carlos gaan er voor en doen misschien ook mee aan de Exoduswandeltocht op zaterdag 30 juni .