Verkiezingen 2018 (foto: T. Segers)

Ingezonden brief

Hoe transparant is B&W Lingewaard?

In de raadsvergadering van 8 maart jl. stond de geheimhouding van het onderzoeksrapport naar de opdracht aan Haskoning en het verloop van WOB-procedures op de agenda.

In 2016 is door de gemeenteraad besloten een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar het rapport ontsluiting Bemmel – Nijmegen van ingenieursbureau Haskoning. Gezien de inhoud rezen er ernstige twijfels of de uitkomst van het rapport was aangepast aan de voorkeur van wethouder Peren (CDA). Om hierover helderheid te krijgen, heb ik in 2016 en begin 2017 meer informatie opgevraagd via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). B&W gaven echter steeds aan dat er geen informatie was. De opdracht aan Haskoning was door de gemeente mondeling verstrekt en schriftelijke informatie was er niet. De Gelderlander kreeg echter via Haskoning wél informatie boven water en publiceerde dat in de krant. De gemeenteraad was boos op B&W en gelaste een onderzoek naar de gang van zaken. In juli 2017 is dat onderzoek afgerond en direct als geheim bestempeld. De raad heeft op 8 maart jl. de geheimhouding op het onderzoeksrapport opgeheven, maar B&W willen het onderzoeksrapport nog steeds onder de pet houden. Volgens de burgemeester staan er teveel politieke gevoeligheden in.

Het is ongehoord dat een onderzoeksrapport naar het falen van onze gemeentelijke bestuurders door dezelfde bestuurders geheim wordt gehouden. Dat schaadt het vertrouwen in bestuurders en de politiek. Hopelijk worden er op 21 maart bestuurders gekozen die transparantie hoger in het vaandel hebben staan.

T. Segers, Bemmel