Fietsers hebben op het viaduct te weinig ruimte. (foto: Sjaak Veldkamp)

Fietsers krijgen eigen viaduct over A325

ELST/BEMMEL – Overbetuwe en Lingewaard trekken samen op om een vrijliggend fietsviaduct over de A325 mogelijk te maken. De huidige verbinding met het Kattenleger is erg smal en wordt door fietsers als onveilig ervaren. De reconstructie van het bestaande viaduct is nog onderwerp van overleg met de provincie.

Het viaduct vormt de verbinding tussen het Kattenleger in Bemmel en de Bemmelseweg in Elst. Een bottleneck voor fietsers. De Kattenleger is enkele jaren geleden heringericht, waarbij een vrijliggend fietspad is aangelegd. Op het viaduct moeten fietsers en autoverkeer het krappe wegdek delen. Fietsers richting Bemmel moeten direct na het viaduct de drukke weg oversteken om de fietsroute te kunnen volgen. En dat juist in Park Lingezegen waar het recreatief fietsverkeer meer en meer ruim baan krijgt. De realisatie past daarom binnen de verkeersvisie van Park Lingezegen. De gemeente Lingewaard sluit zich hierbij aan.

Het fietsviaduct is voor de gemeente Overbetuwe onderdeel van een reconstructie van de Bemmelseweg, inclusief viaduct. De aanleg van het fietsviaduct heeft een reële kans op een provinciale bijdrage, mits de gemeenten nu alvast een bedrag in hun begroting van 2019 opnemen. Voor Lingewaard is dat 170.000 euro.

Met de provincie moet nog worden overlegd. Volgens de provincie is het huidige viaduct nog niet toe aan volledige vervanging, maar is het niet geschikt voor veel zwaar vracht- landbouwverkeer vanwege beperkte breedte en draagkracht. De provincie Geldeland overweegt voor zwaar verkeer zelfs een verbod in te stellen. Beide gemeenten zijn het hier niet mee eens en willen dat het viaduct open blijft voor al het verkeer. De aanleg van het fietsviaduct staat gepland voor 2019.