Caravanbezitters en Tuinders even opgelucht.

Caravanbezitters en tuinders even opgelucht

Onlangs is naar aanleiding van een initiatiefvoorstel vanuit de Lingenwaardse gemeenteraad besloten om tuinders die hun kassen in en om de Rietkamp mede beschikbaar stellen voor caravanstalling voor een jaar uitstel te geven die te (doen) verwijderen. In dat jaar moeten de tuinders op zoek naar een oplossing om andere inkomstenbronnen te verwerven. Aan dit uitstel werd wel de voorwaarde verbonden dat de tuinders aangesloten moeten zijn bij het samenwerkingsverband Next Garden. Niet alle tuinders voldoen aan die voorwaarde, hetgeen de vraag oproept wat de gevolgen zijn voor die tuinders die nu al, maar ook straks, na een jaar, door deze omstandigheden in de problemen komen. Door eventuele handhaving van gemeentewege worden de tuinders opgezadeld met een hoge kostenpost wanneer zij moeten investeren om hun bedrijfsvoering conform de nieuwe mogelijkheden en regels uit te voeren. Gevreesd moet worden dat een aantal tuinders hun bedrijf moeten stopzetten. Vooralsnog vormt het uitstel voor een aantal tuinders in ieder geval voor een tijdelijke opluchting, maar voor de ruim duizend caravanbezitters ligt de zaak wat moeilijker. Zij willen ook na het jaar van uitstel zo dicht mogelijk bij huis stallen. Maar het overgrote deel vraagt zich af waarheen nu? Het vraagt lef van alle partijen om tot een soepele ondernemersvriendelijk legale overgang te komen, waarbij naast een langere overgangstermijn gedacht kan worden aan schadeloosstelling, garantstelling financiering en aanpassing van bestemmingsplannen. Hiermee is ook het belang gediend van de caravanbezitter, die in aantal eerder zal toe- dan afnemen.

Herman Demont