De kermis is een begrip en een diep gewortelde traditie in Lingewaard. (foto: Sjaak Veldkamp)

Lingewaard onderneemt stappen voor kwalitatief goede kermis

LINGEWAARD – Na jaren van teruglopende belangstelling en kwaliteit, verwacht het college dat de grootste ellende voorbij is. Lingewaard gaat stappen ondernemen om de kwaliteit van kermissen te verbeteren. Een optimale verbetering gaat de gemeente geld kosten.

Vorig jaar zwengelde de VVD een discussie aan over de kwaliteit. Vooral in de kleine kernen en Gendt stond op het kermisplein oude meuk, zo was hun oordeel. Het college heeft zich de kritische opmerking uit de raad aangetrokken. De kermis is een begrip en een diep gewortelde traditie in Lingewaard, zo is hun opvatting. In 2016 zijn voor de kleine kernen al maatregelen getroffen. Zoals minder stroomkosten in rekening brengen en geen heffing van bijkomende kosten en gebruik van het centrale salonwagenterrein in Ressen. Dit heeft voor Lingewaard echter onvolledig effect gehad, zo is de conclusie.

De nieuwe stappen voor de kleine kernen zijn dat de oude rups is vervangen door een kwalitatief goede rups. Het is niet gelukt een exploitant te vinden voor een betere draaimolen, maar kinderen in de kleine kernen kunnen wel in een railway/babysport stappen.

Bemmel en Huissen profiteren direct het meest, zo is uit de plannen van de gemeente op te maken. Daar komen dit jaar veel spectaculaire grote attracties op de kermissen in de grootste kernen waaronder een familieachtbaan, spookhuis, grootse zweefmolen en afterburner. Toch kunnen de kleine kernen profiteren, zegt de gemeente. Kermisexploitanten die zich inschrijven voor de kermis in Huissen of Bemmel, moeten ook een attractie plaatsen in een kleinere kern.

De kermisexploitanten betalen een pachtsom. Wil de gemeente meer kwaliteit en diversiteit, dan verwacht het college dat de gemeente met geld over de brug moet komen omdat het voor exploitanten niet meer rendabel is om naar Lingewaard te komen. De vraag is of dit een streven moet zijn van de gemeente, zo vraagt het college zich af. Eind dit jaar wordt de gemeenteraad geïnformeerd over een nieuwe evaluatie.